18:17|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 12 دی 1397 - 11:45
کد خبر: 11049
باریش گزارش می‌دهد:

استانی‌شدن انتخابات در کش و قوس واکنش‌ها به مجلس یازدهم نرسید

طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با وجود تصویب جزییات آن در کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در نیمه راه ناتمام ماند تا به انتخابات سال بعد یعنی دوره یازدهم نرسد.
استانی‌شدن انتخابات در کش و قوس واکنش‌ها به مجلس یازدهم نرسید

به گزارش سرویس سیاسی باریش، طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به دوره فعلی مجلس نیست و در دوره‌های پیشین نیز این مطرح شده است و جزییات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
آبان ماه امسال 121 نفر از نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات با استانی شدن انتخابات مجلس را ارائه کردند اما علیرغم همه کارها این طرح در مجلس دهم ناتمام ماند تا به انتخابات مجلس یازدهم نرسد.
استانی‌شدن انتخابات زمینه‌ساز ورود افراد متخصص به مجلس می‌شود
حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش در تشریح مزایای استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار کرد: وقتی نمایندگان به صورت استانی انتخاب شوند نسبت به مسائل و موضوعات حوزه‌های انتخابیه خود کلان‌نگر می‌شوند و همین امر می تواند از محاسن طرح محسوب شود.
وی با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات از بخشی‌نگر شدن نمایندگان مجلس به موضوعات جلوگیری می‌کند، معتقد است که انتخاب شدن افراد خبره و متخصص از دیگر مزایای طرح استانی شدن انتخابات مجلس است که باعث می‌شود افراد با تخصص‌های بیشتر وارد مجلس شوند.
 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رشد و توسعه همه‌جانبه استان، به وجود آمدن انسجام و وحدت میان مسئولان و مدیران استانی می‌تواند در سایه استانی شدن انتخابات مجلس نمود و جلوه بیشتری پیدا کند.
تقویت تقنین و نظارت اسلامی با استانی‌شدن انتخابات
رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در این باره اذعان کرد: استانی شدن انتخابات تقنین و نظارت مجلس را تقویت می‌کند.
این نماینده با تصریح اینکه استانی شدن انتخابات سبب می‌شود که نمایندگان به امور کلان بپردازد، معتقد است تا احزاب فراگیر نداشته باشیم، برگزاری انتخابات به صورت استانی یا شهرستانی تفاوتی ندارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: حزبی اگر خوب عمل کند مردم به او رای می‌دهند و اگر بد عمل کند باید پاسخگوی مردم باشد و اعتبارش را از دست می‌دهد، در صورت برگزاری انتخابات به صورت استانی، مردم به اشخاص رای نمی‌دهند بلکه به فکر رای می‌دهند.
در صورت استانی شدن انتخابات، قانونگذاری در راس برنامه های نمایندگان قرار می‌گیرد
حجت الاسلام حمید حسن‌زاده، امام جمعه میاندوآب هم در این خصوص با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات مجلس ترجمان عینی از مفهموم دموکراسی در کشور است، قرار گرفتن افراد متخصص، نخبه و کارشناس را از جمله مزیت‌های این طرح دانست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر وقت نمایندگان صرف رسیدگی به امور حوزه‌های انتخاباتی می‌شود، از این رو از تدوین قوانین که در نظام جمهوری اسلامی در رأس امور قرار دارد باز می‌مانند.
امام جمعه میاندوآب در ادامه تصریح کرد: معایب و چالش‌هایی که برخی‌ها برای طرح استانی شدن انتخابات مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد بیشتر به خاطر قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی است در حالی که باور عمومی بر این است که میزان رأی ملت است و کسانی که مردم به آنها اعتقاد دارند، انتخاب می‌شوند و این تعبیر عینی دموکراسی و آزادی در کشور است.
انتخابات به مثابه ابزاری برای تعیین نمایندگی و توزیع و انتقال قدرت، از اهمیت ویژه‌ای در نظام حقوقی کشورهای مختلف برخوردار است، از این رو قالب کشورها به منظور تمشیت امور انتخاباتی، براساس اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی خود، سازوکارهای مختلفی را برگزیده‌اند.
طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز یک دهه اخیر مجلس شورای اسلامی است، با اینکه جزییات طرح در کمیسیون امور داخلی شوراها مصوب شده است اما ادامه بررسی این طرح در صحن علنی مجلس ناتمام ماند تا همچنان اجرای این طرح در کشاکش واکنش‌ها و انتقادات وارد شده بر آن، به مجلس بعدی نرسد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید