23:15|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1397 - 14:19
کد خبر: 11047
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد:

هیچ‌گونه پسابی بدون تصفیه وارد دریاچه ارومیه نمی‌شود

هیچ‌گونه پسابی چه صنعتی یا غیرصنعتی بدون تصفیه و تایید محیط زیست و وزارت بهداشت وارد حوزه آبریز دریاچه ارومیه نمی‌شود و در صورت مشاهده چنین اقدامی با آن برخورد جدی می‌شود.
هیچ‌گونه پسابی بدون تصفیه وارد دریاچه ارومیه نمی‌شود

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: محل تامین حق آبه دریاچه ارومیه از سدها و رودخانه‌ها است و در سال آینده نیز تصفیه خانه پساب ارومیه و گلمان نیز به حوزه آبریز این دریاچه اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: در سال‌های آتی نیز 300 میلیون متر مکعب پساپ فاضلاب آذربایجان غربی و شرقی  به حوزه آبریز دریاچه ارومیه افزوده می‌شود.
سرخوش در ادامه در تشریح وضعیت فعلی تثبیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه 1370/56 است که نسبت به مشابه سال قبل تراز آن مثبت بوده و 26 سانتی متر افزایش داشته است.
این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: وسعت دریاچه ارومیه 2 هزار و 700 کیلومترمربع است که نسبت به سال قبل 311 کیلومتر مربع وسعت آن بیشتر شده است و حجم آب موجود تا امروز در این دریاچه یک میلیارد 600 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته 500 میلیون متر مکعب افزایش حجم آب داشته است.
سرخوش در تشریح برنامه آتی برای تثبیت شرایط فعلی دریاچه ارومیه به کاهش 40 درصدی استفاده بخش کشاورزی از منابع آبی حوزه آبریز دریاچه ارومیه در سال آینده اشاره و اضافه کرد: با اجرای طرح تجمیع قطره‌ای و انتقال آب با لوله در داخل حوزه آبریزدر این بخش عملیاتی می‌شود.
وی در ادامه، به برنامه‌های آتی در بخش آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: اجرای شبکه‌های فاضلاب در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و انتقال آن به تصفیه خانه که بعد از تکمیل اجرای شبکه و خط انتقال  و تصفیه خانه از آذربایجان شرقی به میزان 300 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده با تایید محیط زیست و وزارت بهداشت به دریاچه منتقل می‌شود.
سرخوش گفت: لایروبی تمام رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه توسط شرکت آب منطقه‌ای می‌توان در زمان‌های بارش و یا رهاسازی آب از سدها در داخل حوزه آبریز بهره برد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، احداث سردهنه سازه‌ای برروی تمام رودخانه‌ها در زمان تامین حق آبه زیست محیطی است که از بارش‌های اول آذر هر سال تا اردیبهشت ماه سال بعد است طبق مصوبات دولت تمام روان آبها باید بدون برداشت غیر مجاز به پیکره دریاچه اضافه شود.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید