13:23|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1397 - 12:14
کد خبر: 11043
باریش گزارش می‌دهد:

سهم 70 درصدی عابرین پیاده از تصادفات درون شهری/انضباط ترافیکی و تقویت فرهنگ رانندگی لازمه کاهش تصادفات است

انضباط ترافیکی، تقویت فرهنگ رانندگی با افزایش سطح تحمل و صبر اجتماعی افراد و قوانین محکم راهنمایی در کنار برخورداری از زیرساخت‌های مناسب از جمله جاده ایمن، خودروی استاندار از الزامات اساسی برای کاهش آمار تصادف درون شهری و برون شهری است.
سهم 70 درصدی عابرین پیاده از تصادفات درون شهری/انضباط ترافیکی و تقویت فرهنگ رانندگی لازمه کاهش تصادفات است

به گزارس سرویس اجتماعی باریش، کمربندی خاتم الانبیاء ارومیه که از ابتدای دهه 90 با هدف کاهش ترافیک درون شهری مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گرفته حدفاصل فلکه ابوذر تا پل سوم خرداد احداث شده است.
اما این روزها به جای آنکه شاهد روان شدن ترافیک شهری در این مسیر باشیم  وقوع تصادفات ناگواری رانندگی و برخی مواقع برخورد خودرو با عابرین پیاده باعث کندی حرکت و اختلال در عبور و مرور وسایل نقلیه می‌شود.
جدای از اینکه وقوع تصادفات وسایل نقلیه و مصدوم شدن افراد در سانحه رانندگی تبعات جبران ناپذیری می‌تواند برای جامعه و خانواده‌ها در پی داشته باشد باید قبول کرد اگر اندکی فرهنگ راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و حتی عابرین پیاده رعایت شود سالانه می‌توان از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی جلوگیری کرد.
سرهنگ صمد بی‌غم، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ارومیه تابستان امسال در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: بیشترین تعداد تصادفات درون شهری مربوط به کمربندی خاتم الانبیاء ارومیه، والفجر، شهید باهنر و شهید رجایی می باشد و سالانه 500 نفر در تصادفات راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی جان خود را از دست می‌دهند.
وی با بیان اینکه بیشترین تلفات در این خصوص نیز با سهم ۷۰ درصدی به برخورد وسیله نقلیه به عابر پیاده در زمان عبور عرضی از بلوار یا خیابان مربوط می‌شود ادامه داد: باید با جلوگیری موثر از عبور شهروندان از عرض خیابان به ویژه در کمربندی میانی شهر، زمینه کاهش این تعداد را فراهم کنیم تا این ارقام به سمت بحرانی شدن حرکت نکند.
حامد اقدسی از مخاطبان پایگاه خبری باریش نیوز در پیامی در این رابطه نوشته است، هر روز در کمربندی خاتم الانبیاء ارومیه از سمت باغ رضوان، باهنر تا والفجر تصادفات ناگواری روی می دهد که دلیل بسیاری از آنها سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه است.
این مخاطب پیشنهاد می کند که با نصب دوربین‌های کنترلی و تعیین حداقل سرعت  در فواصل مختلف این مسیر که به نوعی خطرات زیادی را برای رانندگان و حتی عابرین پیاده به وجود آورده است، به میزان قابل توجهی از وقوع تصادفات جلوگیری کرد.
یوسف اباذری کاربر دیگری در پیامی به باریش نیوز با گلایه از بی‌احتیاطی برخی از شهروندان در عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در کمربندی خاتم الانبیاء ارومیه نوشته است چند شب پیش در بازگشت از محل کار از کمربندی استفاده کردم، عابری در زیر پل عابر پیاده به جای استفاده از پل قصد عبور از عرض خیابان را داشت.
وی ادامه داده است: به خاطر مه آلود بودن مسیر متوجه حضور عابر پیاده در خیابان نشدم و اگر خودرو را کنترل نمی‌کردم حتما با فرد در حال عبور که مرد میانسالی هم بود تصادف می‌کردم و معلوم نبود که چه اتفاقی می‌افتاد.
علی در ادامه اضافه کرده است که به خاطر اینکه کارگاه محل کارش در خارج از شهر روزانه مجبور به تردد از کمربندی خاتم الانبیاء است ولی با وجود تعبیه پل‌های عابر پیاده بیشتر مردم برای عبور به سمت دیگر خیابان از عرض کمربندی استفاده می‌کنند و همین امر باعث می‌شود روزانه شاهد وقوع سانحه رانندگی در این مسیر باشیم.
از بحث استاندار بودن یا نبودن وسایل نقلیه داخلی که بگذریم که خود حکایت مفصلی است که در این مجال نمی‌گنجد، باید قبول کنیم که ضعف در فرهنگ ترافیکی و رانندگی نیز مزید بر علت وقوع تصادفات رانندگی درون شهری است.
آموزش‌های درست و پایه‌ای برای استفاده از پل‌های عابر پیاده در هنگام عبور از خیابان در کنار آموزش فرهنگ رانندگی به رانندگان برای بالابردن سطح تحمل اجتماعی در برخورد با مردم و همچنین آموزش مهارت‌های شهروندی و توجه به حقوق شهروندان از طریق رسانه‌های فعال می‌توان گام موثری در نزولی کردن وقوع سوانح رانندگی برداشت.       

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید