08:35|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 06 دی 1397 - 10:41
کد خبر: 11009
آنچه در سفر رئیس مجلس آذربایجان به ارومیه گذشت:

افزایش مبادلات تجاری و صنعتی بین آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان

آذربایجان غربی در حال حاضر ظرفیتهای خوبی در حوزه‌های اقتصادی، آموزش عالی، علوم پزشکی، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد که می تواند محور ارتقای روابط 2جانبه باشد.
افزایش مبادلات تجاری و صنعتی بین آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان

به گزارش سرویس سیاسی باریش‌نیوز؛«اکتای اسد اف، oktai asadov» رئیس مجلس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه پنج دی ماه سال‌جاری وارد شهر ارومیه شد. رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در ارومیه افزود: آذربایجان غربی در حال حاضر ظرفیتهای خوبی در حوزه های اقتصادی، آموزش عالی، علوم پزشکی، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد که می تواند محور ارتقای روابط 2جانبه باشد.

وی اضافه کرد: کشاورزی از جمله مهمترین بخش های اقتصادی آذربایجان غربی به شمار می رود و با توجه به تولیدات خوب چغندرقند، سیب، انگور و دیگر محصولات باغی و زراعی در استان، می توان زمینه تامین نیازهای این بخش در جمهوری آذربایجان را فراهم کرد.

وی بیان کرد: همچنین آذربایجان غربی دارای جاذبه های گردشگری قابل توجهی از جمله آثار ملی و جهانی است و می تواند میزبان گردشگران جمهوری آذربایجان باشد.

امکان راه اندازی شهرک صنعتی مشترک بین آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به امکان راه اندازی شهرک صنعتی مشترک بین این استان و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: آمادگی لازم برای همکاری های لازم در این خصوص وجود دارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه توسعه همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در جلوگیری از نفوذ بیگانگان بسیار موثر است، گفت: با تلاش سفرای 2 کشور همکاری های بسیار خوب و رو به گسترشی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که در حوزه های منطقه ای و بین المللی نیز تعمیم یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا در این سفر صفحه جدیدی در روابط بین جمهوری آذربایجان و آذربایجان غربی باز شود.

باکو به دنبال افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان

«اکتای اسداف» و هیات همراه وی پس از ورود به ارومیه در کارخانه مارال صنعت و فاز توسعه آن حضور می یابند و از ظرفیت های این بنگاه اقتصادی بازدید می کنند.

اگرچه توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره مورد تأکید روسای جمهوری 2 کشور قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد این کشورهای دوست و همسایه هنوز تا رسیدن به نقطه عطف دوجانبه فاصله دارند.

طی پنج سال گذشته رؤسای ‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان 12 بار با یکدیگر دیدار و گفت ‌و گو داشته‌اند و نتیجه آن توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های فی‌ مابین بوده و اکنون روابط تهران - باکو کُند ولی با شیب ملایمی رو به بالاست.

ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از منابع انرژی‌ دریای خزر، تصمیم برد – برد و مهمی مبنی ‌بر فعالیت مشترک در این حوزه اتخاذ کردند که تسریع در اجرای آن به نفع 2 کشور خواهد بود و همکاری های مشترک روابط اقتصادی کشورها را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان به ‌خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران به شمار می رود و از زمان استقلال این کشور نیز روابط بسیار خوبی میان 2 کشور برقرار بوده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید