08:54|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 06 دی 1397 - 10:27
کد خبر: 11008
باریش گزارش می‌دهد:

بیکاری؛ نفس‌ اقتصاد خانواده‌ها را به شماره انداخته است

یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی جامعه ایران و به تبع آن آذربایجان غربی بیکاری است، چالشی که این روزها نفس‌های اقتصاد خانواده‌ها در این استان را به شماره انداخته و این را به راحتی می‌توان از تعداد کثیر پیام‌های مردمی که روزانه به پایگاه‌های خبری ارسال می‌شود درک کرد.
بیکاری؛ نفس‌ اقتصاد خانواده‌ها را به شماره انداخته است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاری از جمله برنامه‌ریزی‌های مهم در مدیریت کلان کشور است. در حال حاضر جامعه ایران با بحران مهم بیکاری دست به گریبان است، چالشی که آثار و تبعات آن می‌تواند جنبه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
حسین از کاربران پایگاه خبری باریش نیوز در پیامی نوشته است که با داشتن سیزده سال سابقه کار امسال به دلیل تعدیل نیرو و اینکه مدیرکارخانه از پس هزینه های جاری بانگاه اقتصادی برنمی آید با داشتن سه فرزند بیکار شده است.
این مخاطب اضافه کرده است که در شرایط فعلی گرانی و نبود شغل و با داشتن سن بالای چهل سال امید چندانی به پیدا کردن شغل جدید ندارد و مجبور است که به شغل‌های کاذب روی بیاورد تا بتواند خرج خانواده‌اش را تامین کند.
مخاطب دیگری که خود را تحصیل‌کرده مقطع کارشناسی ارشد معرفی کرده است با اظهار گلایه از بی‌توجهی مسئولین به اوضاع اشتغال جامعه نوشته با این روند بیکاری و بالارفتن روزانه هزینه‌های زندگی دیگر جوانان نه امیدی به تحصیل در سطوح عالی دارند نه می‌توانند که زندگی مستقل تشکیل دهند! اگر قصد راه اندازی کسب و کاری هم داشته باشیم آنقدر سنگ جلوی پایمان می اندازند که دیگر خودمان پیشیمان می‌شویم. 
این جوان مسئولان را مخاطب قرار داده و متذکر می‌شود که اگر جامعه جوانان در این حجم بیکاری و نبود امکانات برای تشکیل زندگی به سمت آسیب‌های مختلف کشانده شوند چه کسی می‌تواند پاسخگو باشد!
راحله از کاربران دیگر باریش نیوز برایمان نوشته است که شوهرش کارگر فصلی ساختمان است و امسال در فصل تابستان نتوانسته خوب کار کند الان هم که فصل زمستان فرارسیده و عملا کارهای ساختمانی انجام نمی‌شود و با این گرانی شوهرم واقعا نمی‌داند چطور باید هزینه های زندگی را تامین کند، چندماهی است که نتوانسته برای خانه مرغ و گوشت و برنج بخرد چون توان مالی ندارد، تورو خدا به مسئولان بگویید کاری برای مردم بکنند.
خلیل در پیامی به پایگاه خبری باریش اینگونه در مورد بیکاری نوشته است که پدر سه فرزند و بازنستشه است و هر سه در مقاطع دانشگاهی تحصیل کرده اند اما با این وجود نتوانسته اند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. شرکت‌های خصوصی هم که به طور موقت نیرو می‌گیرند و پس از مدتی که به بهانه‌های مختلف فرد را اخراج می‌کنند.
مخاطب دیگری خود را صاحب کارگاه تولیدی معرفی کرده و اینگونه نوشته است که تورم و گرانی و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده نتواند به تولید ادامه دهد چون افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش قیمت نهایی کالا می‌شود و چون مردم توان خرید کافی ندارد روی دست تولید کننده می‌ماند.
وی ادامه می‌دهد: با تعطیلی کارگاه تولیدی اش 33 نفر از کارگرانی که به طور مستقیم در این کارگاه فعالیت داشتند از کار بیکار شدند.
اما مخاطب دیگری گفته است که همسرش در یک کارگاه ام دی اف سازی مشغول است و علیرغم کار سنگین و سابقه چندین ساله در این کارگاه هنوز کارفرما اقدام به بیمه کارگران نکرده و اگر هم اعتراض کنیم با توجیه اینکه هیچ جا کار نیست شرایط کاری را برای کارگر سخت تر کرده و می گوید اگر نمی خواهید کار نکنید.
آذربایجان غربی از استان‌های است که در حوزه نبود زیرساخت‌های مناسب اشتغال پایدار و بیکاری سهم قابل تاملی از آمارهای کشوری دارد به طوری که در امارهای منتشر شده در تابستان امسال در آذربایجان غربی 14/8 درصد اعلام شده است.
براساس اعلام رضا نقی‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با باریش در آذربایجان غربی 6 هزار و 738 نفر مستمری بیکاری دریافت می کنند و این رقم بیانگر این مطلب است که بیش از 6 هزار نفر در بازه زمانی مشخصی شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند، که جای تأمل بسیار دارد.
براساس نظر بسیاری از کارشناسان اجتماعی فراهم کردن بسترهای مناسب برای اشتغال افراد فعال در سن کار علاوه بر اینکه منجر به توسعه زنجیره اقتصادی در جامعه می‌شود راه حل برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی است که ریشه در نیود زمینه‌های اشتغال به خصوص برای نسل جوان دارد که هر روز به آمار این تعداد افراد اضافه می‌شود.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی موجود و موانع اقتصادی که خانواده‌ها را رنج می‌دهد اگر مسئولان بتوانند زمینه‌های خوداشتغالی برای کسانی که توانایی ایجاد استغال و کارآفرینی را در جامعه دارند فراهم کند و نیازسنجی درستی از شرایط جامعه در اختیار آنها قرار دهند شاید بتوان علاوه بر ایجاد شغل باری را هم از روی دوش دولت در کاهش آمار بیکاری برداشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید