10:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 - 12:13
کد خبر: 10937
به گزارش باریش‌نیوز:

سهم صنایع در آلودگی هوای آذربایجان غربی

در سه ماهه گذشته ۴۰ واحد آلاینده به امور مالیاتی معرفی شده تا جرائم آلایندگی دریافت گردد.
سهم صنایع در آلودگی هوای آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز ؛ آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که امروز جوامع پیشرفته با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شهر ارومیه نیز که روزگاری به عنوان باغ شهر شناخته می‌شد از این قاعده مستثنی نیست و چند سالی است که در فصل سرما آلودگی شدیدی را تحمل می‌کند و گاه این آلودگی به حدی افزایش می‌یابد که منجر به تعطیلی مدارس ارومیه و برخی شهرهای استان می‌شود.

 تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که پی گیری هدف توسعه اقتصادی با تاکید بر بخش صنعت و بهره برداری غیرمسئولانه از محیط زیست، توسعه پایدار را با مخاطرات جدی مواجه می سازد. آلودگی هوا از جمله مشکلات زیست محیطی است که با صنعتی شدن و افزایش مصرف انرژی شدت یافته است. با توجه به نقش اساسی بخش صنعت در روند توسعه کشورهای در حال توسعه، رابطه میان فعالیت های صنعتی و میزان آلودگی ناشی از بخش صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار است. 
معاون نظارت و پایش محیط‌زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز درخصوص آلودگی صنایع در استان اظهار کرد: صنعت براساس استانداردهای مشخص شده در همه‌جای دنیا منجر به ایجاد آلودگی می‌شود اما این میزان آلودگی بایستی به حدی باشد که طبیعت منطقه بتواند آن را تحمل کند.
سعید موسوی افزود: محیط‌زیست آذربایجان غربی نیز براساس رسالت و وظیفه خود از صنایع استان بازدید و نمونه‌برداری می‌کند. در صورتی که میزان آلودگی صنایع بالاتر از استاندارد باشد برای آن منطقه اخطاریه مبنی بر کاهش آلودگی صادر می‌شود.
وی گفت: هر  سه ماه یک بار  از دو واحد صنعتی به صورت سرزده نمونه برداری می‌شود اگر واحدی مشکل‌دار باشد تعداد بازدیدها افزایش می‌یابد.
موسوی افزود: با توجه به صنعت، نوع آلودگی و نظر کارشناس بازدید کننده زمان داده می‌شود که مشکل حل شود و اگر مشکل حل نشود مطابق تبصره یک ماده ۳۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان صنعت آلاینده به امور مالیاتی معرفی می‌شدد و ۱ درصد درآمد هر فصل آنها به عنوان عوارض آلایندگی از آنها دریافت و مجدد اخطاریه صادر می‌شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر واحد صنعتی نتواند مشکل را حل کند از طریق مراجع قضایی اقدام به تعطیلی و پلمپ واحد تا رفع آلایندگی می‌شود.

وی در خصوص تعداد واحدهای معرفی شده توسط محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سه ماهه گذشته ۴۰ واحد آلاینده به امور مالیاتی معرفی شده تا جرائم آلایندگی دریافت گردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید