18:03|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 - 10:17
کد خبر: 10933
یادداشت:

کمرنگ شدن لبنیات در سفره ایرانی در سایه افزایش قیمت‌ها

حضور کمرنگ شیر و مواد لبنی در سایه تداوم افزایش قیمتها از سوی تولیدکنندگان در روزهای اخیر به جایی رسیده است که اگر با این روال پیش زرود باید شاید شاهد حذف این مواد از سفره ایرانی باشیم.
کمرنگ شدن لبنیات در سفره ایرانی در سایه افزایش قیمت‌ها

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، شیر و فراورده‌های لبنی در هرم موادغذایی جایگاه ویژه‌ای دارند و تاکید می‌شود هر فرد با توجه به سن و جنس خود، روزانه بین 2 تا 4 واحد شیر یا سایر لبنیات مصرف کند.
کارشناسان تغذیه و علوم غذایی عوارض عمده ناشی از کاهش مصرف محصولات لبنی در گروه‌های سنی مختلف را مسائلی چون عدم کارآیی، عدم تحمل کار طولانی، خستگی و کاهش بهره هوشی مطرح می‌کنند.
انصاف تولیدکنندگان را باد برده است
این روزها انگار انصاف تولیدکنندگان را باد برده است که چنان بلایی بر سر قیمت مواد لبنی آورده اند که به گفته مسئولان در ماه های اخیر میزان مصرف شیر و مواد لبنی در کشور 20 درصد کاهش داشته است.
افزایش قیمت لبنیات در ماه‌های اخیر دیگر داد مردم را هم درآورده است، به طوری که افزایش قیمت در این مواد دیگر مثل سیاق قبل چندماهه نیست بلکه باید لحظه‌ای و روزانه پیگیر قیمت‌های مواد لبنی باشیم.
برای نمونه شیرهای کیسه‌ای که قبلا هزار تومان و کمتر از آن عرضه می‌شد در هفته‌های اخیر به قیمت 2600 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، با این افزایش قیمت مسئولان انتظار دارند که مصرف شیر مانند سایر کشورها رشد داشته باشد اما شاید نمی‌دانند که قیمت کذایی مواد لبنی در حال حاضر هیچگونه تناسبی با درآمد مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه ندارد.

 

البته در این میان باید به کاهش حجم تولیدات فرآورده‌های لبنی هم اشاره کرد که به تناسب افزایش قیمت حجم محصولات نیز کاهش پیدا می‌کند.
قصه دلار و افزایش قیمت در کشور دیگر قصه هزار یک شب شده است و تا چند روز پیش که دلار هنوز قصد نزول اجلال در قیمت‌های پایین‌تر نداشت دست روی هر قلم کالای اساسی و غیر اساسی می‌گذاشتید با شنیدن قیمت‌های نجومی و چند برابری شدن آن نسبت به چندماه قبل برق سه فاز از سرتان می‌پرید. 
اما در عجبم با اینکه دلار چند روزی است که کرسی‌های بالای 15 هزار تومان را تحویل داده و اکنون در منزل کمتر از یکصد هزار ریال سکنی گزیده است بهانه افزایش قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی و اقلامی مانند مواد لبنی از سوی تولیدکنندگان چیست!

 


به گمانم هنوز دام‌های محترمی که زحمت تأمین شیر تهیه مواد لبنی را در کشور متقبل شده‌اند از کاه و یونجه خارجی بدون تخصیص ارز وارداتی تناول می‌کنند که این چنین سفره مردم از شیر و فرآوده‌های دامی کمرنگ شده است و شاید هم طولی نکشد برخی‌ها به ناچار برای کم کردن هزینه‌های خورد و خوراک به کلی آن را از سبد غذایی خود حذف کنند.
 البته شاید خالی از لطف نباشد اگر بگوییم این گرانی فروشی ظاهرا بر مذاق خیلی‌ها خوش آمده و به نظر می‌رسد درآمدهای کلانی را نصیبشان کرده است که علیرغم جریمه‌های چند صد میلیونی به جرم گرانفروشی و انتظار کاهش قیمت پس از کاهش نرخ ارز در بازار قیمت شیر و مواد لبنی همچنان بر قله گرانی پرچم افراشته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید