15:47|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 24 آذر 1397 - 12:11
کد خبر: 10923
باریش گزارش می‌دهد:

پایان‌نامه مرگ؛ سکانس غم‌انگیز سناریوی جوان امروز

اقدام به خودکشی تصمیم کوچکی نیست، عوامل متعددی می‌تواند یک فرد را برای انتخاب آگاهانه مرگ در آخرین سکانس زندگیش سوق دهد.
 پایان‌نامه مرگ؛ سکانس غم‌انگیز سناریوی جوان امروز

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، خودکشی از جمله آسیب‌های مهم احتماعی محسوب می‌شود که بروز آن ریشه در عوامل متعددی فردی، اجتماعی، خانوادگی و روانی دارد.
10 درصد از مرگ‌ها را در جهان خودکشی به خود اختصاص داده است، آمار ایران در مقایسه با آمارهای جهانی در این موضوع رقم کمتری را نشان می‌دهد. با این حال از هر 100 هزار نفر در ایران 5 نفر با خودکشی به زندگی خود پایان می‌دهند. با توجه به آمارهای موجود درصد خودکشی‌های موفق در بین مردان بیشتر از زنان  گزارش شده است.
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته مجموع تلفات خودکشی‌ها ۴۶۲۷ نفر بوده که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد و از بین تعداد خودکشی‌های منجر به فوت ۳۲۶۲ مورد مربوط به مردان و ۱۳۶۵ مورد مربوط به زنان بوده است.
متاسفانه اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن روز به روز در حال افزایش است؛ شاید شماهم در چند ماه اخیر اخبار مربوط به خودکشی را از طریق رسانه‌های مختلف مجازی شنیده باشید. 
در بررسی علل و عوامل تاثیرگذار بر خودکشی از مخاطبان باریش نیوز خواستیم تا نظر خود را درباره این موضوع با این رسانه در میان بگذارند، بررسی نظرات کاربران نشان می‌دهد که بیشتر افراد در اینکه نبود شغل، درآمد کافی و نبود بسترهای اجتماعی لازم برای فعالیت جوانان از جمله مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر اقدام به خودکشی فرد است متفق‌القول هستند.
اهتمام مسئولان برای افزایش امید به زندگی بین جوانان 
کاربری که خود را با نام مخفف معرفی کرده نوشته است، افزایش آمار بیکاری، گرانی بیش از حد، کاهش توان مردم در اداره حداقل زندگی که باعث شرمنده شدن در مقابل خانواده می‌شود، بیرون کردن جوانان از اداره‌ها و نبود اعتماد مسئولان به توان جوانان برای مدیریت بخش‌های مختلف کشور، چاره‌ای برای جوان امروز جزء پایان دادن به زندگی خود باقی نمی‌گذارد.
کاربر دیگری با نام رضا، عدم صمیمیت بین اعضای خانواده، نبود حمایت روحی و روانی توسط خانواده، جامعه و دوستان را مهمترین عامل بروز این آسیب اجتماعی عنوان کرده و نوشته است، جوان و نوجوان چون هنوز به بلوغ عقلی نرسیده و سره و ناسره را از هم تشخیص نمی‌دهد یه عده بیش از نیازشون دارن یه عده هم تو نون شبشون ماندن و عدم توانایی دولت در کاهش اختلاف اقتصادی بین طبقات مختلف اجتماعی هر روز بر شکاف این اختلاف افزوده و سبب می‌شود فقرا هر روز فقیر تر و اغنا هر روز ثروتمندتر شوند.
لزوم آموزش مهارت‌های مقابله با بحران‌ها در جامعه  
مخاطب دیگری که خود را کارشناس بهداشت و روان معرفی کرده، در تشریح عوامل موثر بر این اقدام معتقد است عوامل بسیار زیادی باعث اقدام به خودکشی در بین عموم افراد جامعه به ویژه جوانان وجود دارد که عوامل اجتماعی، فرهنگی، زیست شناختی،روانشناختی و اقتصادی را از مهم‌ترین علت‌های آن می‌توان نام برد.
این کاربر راهکار پیشگری از بروز آسیب‌های اجتماعی چون خودکشی در جامعه را توجه و تمرکز بر آموزش‌های خود مراقبتی، آموزش مهارت‌های زندگی شامل مهارت حل مسله، مقابله با استرس و اظطراب، آموزش مهارت فرزندپروری به والدین عنوان کرد و همچنین بر یادگیری مهارت‌های مداخله در بحران‌های روانشناختی در جامعه تاکید دارد.
گرانی و تورم کمرشکن آرزوهای نسل جوان را به یغما برده است
مجید از دیگر مخاطبان باریش، تبعیض، نبود عدالت اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی، نداشتن هدف، ترس از آینده و ناامیدی در زندگی، عدم توجه مسئولان در حل مشکلات مردم و افزایش دروغ‌گویی را در جامعه از مهم‌ترین علت‌هایی می‌داند می‌تواند فرد را به سمت اقدام به خودکشی سوق دهد.
آرش از کاربران باریش، معتقد است که گرانی و تورم طاقت فرسا تمام آرزوی نسل جوان امروز را به یغما نابود کرده و جوانان دیگر امیدی به ادامه زندگی و تشکیل خانواده ندارند و باید بیخیال تاهل و سرو سامان گرفتن بشوند.
مسئولان در سختی‌ها و مشکلات با مردم همدردی کنند
آرش در ادامه نوشته همه مشکلات و سختی‌های ناشی از گرانی و نبود درآمد یک طرف و این درد که کسی هم نیست تا بتوانی مشکلاتت را با او در میان بگذاری یک طرف. مسئولان ما حتی بلد نیستند همدردی کنند چه برسد که بخواهند مشکلاتمان را حل کنند.
این کاربر با گلایه از عدم توجه مسئولان به کاهش اختلاف طبقاتی و رفع فقر در جامعه گفته است شخصی که پول داره عین خیالشم نیست ولی شخصی که سطح متوسط جامعه هست به چه امیدی زنده باشد؟ پراید شده ۳۵ میلیون تومان! رهن خانه از ده میلیون آنهم در مناطق حاشیه‌ای شروع می‌شود! با این همه گرانی حداقل دستمزد کارگر باید 2 میلیون تومان باشه که یک کارگر تازه یه روزنه و امیدی برای زندگی داشته باشد.
این کاربر در ادامه با لحنی طنزآلود هم گفته اینروزها قبر و سنگ‌قبر هم گران شده با این اوضاع قبل مرگمون هم باید درخواست یک وام بدهیم تا بعد از مردنمون حداقل اطرافیانمون اذیت نشوند.
شناختن نشانه‌های خودکشی گام مهم در پیشگری است
سعید اسدنیا، روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه‌های ارمیه در گفت‌و‌گو با باریش، در بررسی علل و عوامل موثر بر اقدام فرد برای خودکشی به وجود اختلال‌های روانی و شخصیتی اشاره کرد و گفت: اختلالات شخصیتی بیشتر در پی بروز حوادثی رخ می‌دهد که در افق انتظار افراد نیست، مانند جنگ یا زلزله دیدن ولی فرد با قرار گرفتن در شرایطی آن را تجربه می‌کند.
وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در خودکشی داشتن سابقه فرد در اقدام به این عمل است و با توجه به اینکه 20 درصد خوکشی‌های موفق در گذشته سابقه اقدام داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیش‌بینی وقوع این آسیب اجتماعی  است.
این دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی همچنین به عوامل دیگر موثر در اقدام به خودکشی مانند سوء مصرف مواد مخدر اشاره و خاطرنشان کرد: 15 تا 61 درصد افرادی که اقدام به چنین رفتاری می‌کنند سابقه مصرف مواد مخدرهای صنعتی و سنتی دارند. 
اسدنیا در ادامه با بیان اینکه شرایط فردی مانند داشتن بیماری‌های خاص و شرایط خانوادگی و اجتماعی می تواند در تصمیم فرد در اقدام به خودکشی موثر باشد، معتقد است مهم‌ترین گام در پیشگری از خودکشی شناختن نشانه‌های خودکشی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید