کاستی‌های اقتصادی و فرهنگی علت بازماندگی از تحصیل است/ نیمکت‌های خالی واقعیت تلخ مدارس آذربایجان غربی
  • 1397/9/13 10:44:54
  • 10861
باریش گزارش می‌دهد:

کاستی‌های اقتصادی و فرهنگی علت بازماندگی از تحصیل است/ نیمکت‌های خالی واقعیت تلخ مدارس آذربایجان غربی

بازماندگی از تحصیل مانند دیگر آسیب‌های اجتماعی خود ناشی از علل و زنجیره‌هایی از دلایل است که اصلی‌ترین آن را می‌توان در نارسایی‌های اقتصادی و فرهنگی دانست.

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، نیمکت‌های خالی در مدارس آذربایجان غربی واقعیت تلخی است که باید مسئولان برای پیشگری از آسیب‌ها و پیامدهای منفی آن برای بازماندگان از تحصیل در سالهای بعد که بی‌شک دامن‌گیر جامعه نیز می‌شود عزم و اهتمام جدی داشته باشند.
منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنى از جمعیت است که در سنین مدرسه بین 6 تا 18 سال قرار دارند ولی در ماه‌های تحصیلی و در چرخه آموزش کشور حضور ندارند؛ یعنی در زمان ساعت کار مدارس در خارج از مدرسه هستند و یا به هر دلیلی وارد چرخه آموزش کشور نشده‌اند و یا اینکه پس از ورود به مدارس در کوتاه مدت از چرخه آموزش کشور خارج شده‌اند.
دلایل مختلفی وجود دارد که کودکان در سن تحصیل را از ورود به عرصه آموزش کشور و یا ادامه تحصیل در دوره‌های مختلف محروم می‌کند که از جمله آن می‌توان به فقر اقتصادی خانواده‌ها و گرفتن پول در مدارس دولتی علیرغم تاکید مسئولان آموزش و پروش کشور بر غیرقانونی بودن دریافت هرگونه وجه از اولیاء دانش آموزان و عدم آگاهی‌های فرهنگی در رابطه با تبعات منفی بیسوادی و یا کم‌سوادی در کیفیت زندگی افراد برشمرد.
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه خود با رسانه‌های خبری در آبان ماه 96 تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را 315 هزار و 412 نفر اعلام کرده و متذکر می‌شود که در دوره دوم متوسطه، پوشش گروه سنی 14 تا 17 ساله، 87 درصد است و مجموعاً 13 درصد دانش‌آموزان در متوسطه دوم در مدارس حضور ندارند.
عدم تخصیص بودجه برای شناسایی کودکان بازماندگان از تحصیل
ابراهیم محمدی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، هشتم آذرماه امسال در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان غربی با انتقاد از عدم توجه دولت به بازماندگان از تحصیل در این استان، تصریح می‌کند علیرغم وعده‌های داده شده برای اختصاص بودجه جهت شناسایی بازماندگان از تحصیل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزش تاکنون اعتباری به این بخش تخصیص نیافته است.
وی آمار کودکان بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی را براساس آخرین اطلاعات 53 هزار نفر اعلام کرده که از این تعداد تنها 8 هزار و 700 نفر شناسایی شده‌اند.
محمدی همچنین بیشترین افراد بازمانده از تحصیل را مربوط به متوسطه دوره دوم عنوان و بیان می‌کند که تنها حدود ۲هزار نفر از آمار بازماندگان از تحصیل به کودکان دوره ابتدایی مربوط است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، با تصریح این مطلب که در حال حاضر ۱۲۰مدرسه ابتدائی با تعداد دانش آموز کمتر از ۴نفر در سطح استان فعال هستند، متذکر می شود که در ۱۱۴مدرسه شبانه روزی آذربایجان غربی با ظرفیت ۲۲ هزار نفر تنها ۱۴هزار دانش آموز در حال تحصیل اند و اولیا رغبتی برای فرستادن دانش آموزان به مدارس شبانه‌روزی به دلایل معیشتی و به کارگرفتن فرزندانشان ندارند.
هزینه‌های شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل را فراهم می‌کنیم
محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی؛ نیز در همین جلسه با تاکید بر اینکه استانداری اهتمام کامل در رفع مشکلات سرانه فضا و توسعه شاخص‌های آموزشی دارد، معتقد است این استان در بخش شاخص‌های آموزشی و بازماندگان از تحصیل وضعیت نامطلوبی دارد.
استاندار آذربایجان غربی تاکید دارد که مسئولان ذیربط باید با شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل استان در راستای ارتقای و رشد شاخص‌های آموزشی اقدام کنند و استانداری آذربایجان غربی نیز هزینه‌های لازم برای تحقق این امر را فراهم خواهد کرد.
بدون شک هرسال بر تعداد آمار ذکر شده افراد به جامانده از تحصیل افزوده می‌شود، از اینرو لازم است مسئولان و متولیان آموزش و پرورش کشور با نگاه اجتماعی و متعهدانه با آن برخورد کنند؛ چراکه جهل و عدم آگاهی به تنهایی می‌تواند ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی باشد که تبعات آن فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر را نصیب جامعه خواهد کرد.
بدیهی است جبران آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم ارائه آموزش های درست در سن رشد مستلزم صرف هزینه‌هایی به مراتب گزاف‌تر از اعتباراتی است که باید برای حذف بیسوادی و بازگرداندن افراد به چرخه آموزش و پروش متحمل شد.


کلید واژه ها:
  • باریش نیوز
مطالب مرتبط
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  • باریش نظراتی را که حاوی توهین ویا کلمات رکیک است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.