اتوبوس‌های از رده خارج شده در خیابان‌های کلانشهر ارومیه
  • 1397/8/13 12:47:50
  • 10654
به گزارش باریش:

اتوبوس‌های از رده خارج شده در خیابان‌های کلانشهر ارومیه

اتوبوس‌های فرسوده ارومیه حکایتی طولانی دارد. اتوبوس‌هایی که بخش اعظمی از حمل‌ونقل شهری ارومیه را تشکیل می‌دهند و مردم ارومیه به سبب نبود مترو و تراموا در این کلانشهر ناگزیر هستند هرازچندگاهی از اتوبوس‌ها استفاده کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ اتوبوس‌های فرسوده ارومیه حکایتی طولانی دارد. اتوبوس‌هایی که بخش اعظمی از حمل‌ونقل شهری ارومیه را تشکیل می‌دهند و مردم ارومیه به سبب نبود مترو و تراموا در این کلانشهر ناگزیر هستند هرازچندگاهی از اتوبوس‌ها استفاده کنند. وضعیت نامطلوب اتوبوس‌های شهری ارومیه موضوع آزاردهنده‌ای است که هنوز توجه چندانی بدان نشده است.

این اتوبوس‌ها علاوه بر ایجاد آلودگی در سطح شهر به سبب فرسوده بودن، از ظاهر نامناسبی نیز برخوردار هستند؛ اغلب صندلی‌های اتوبوس‌های شهری کلانشهر ارومیه از نوع قدیمی بوده و نشستن بر روی آن‌ها به خصوص در فصل پاییز و زمستان سرمای آزاردهنده‌ای را مهمان روح و جان استفاده کنندگان از وسیله نقلیه عمومی می‌کند از سویی در فصل تابستان نیز تحمل گرمای آزاردهنده به هنگام نشستن در اتوبوس کار سخت و دشواری است که بسیاری را برای استفاده از اتوبوس بی‌رغبت می‌کند.

میانگین عمر اتوبوس‌های ارومیه 11 سال

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافری شهرداری ارومیه اظهار کرد: میانگین عمراتوبوس‌های ارومیه با توجه به سال ساخت، ۱۱ سال بوده که استاندارد آن ۱۰ سال است و با بهسازی و نوسازی‌های صورت گرفته، این ۱۱ سال نیز کاهش یافته و به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شده است.

مهدی مژدهی فرد با اشاره به چگونگی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اظهار داشت: 15 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مسافر شهرداری ارومیه افزوده شده است از این تعداد اتوبوس جدید، هشت دستگاه در ایام نوروز برای جابجایی مسافران به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شده بود و هفت دستگاه دیگر نیز در روزهای گذشته با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی وارد این ناوگان شد.

 وی با اشاره به اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه های اساسی شهرداری ارومیه است، بیان کرد: با هدف توسعه ناوگان اتوبوس رانی شهرداری ارومیه، 100 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اضافه می شود که 15 دستگاه آن تاکنون تحقق یافته است و 85 دستگاه باقی مانده نیز به تدریج به سیستم حمل و نقل عمومی شهر ارومیه اضافه و تا حدودی مشکلات توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر حل می شود.

مژدهی فرد گفت: کرایه تاکسی و اتوبوس‌های شهر ارومیه حدوداً به صورت میانگین 18 درصد افزایش یافته است، برای اینکه مبلغ کرایه سبب ایجاد مشکل برای راننده و مسافر نشود تلاش شده تا مبلغ کرایه رند در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما حداکثر سعی‌مان را کرده‌ایم تا کرایه دریافتی مبلغ رندی باشد، به طور مثال برای مبلغ 500 تومان که 18 درصد افزایش آن، معادل با 90 تومان است، برای راحتی مسافر و راننده این مبلغ را 100 تومان در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان حمل بار و مسافر شهرداری ارومیه، تاکید کرد: ما تمامی قیمت‌ها و افزایش کرایه‌ها را در دفترچه‌هایی ثبت و در سطح شهر پخش کرده‌ایم و نیز از طریق رادیو و نصب تابلو در سطح شهر میزان افزایش کرایه‌ها را به شهروندان اطلاع رسانی کرده‌ایم.

مژدهی فرد درباره تخلف در افزایش کرایه‌ها تصریح داشت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در گرفتن کرایه از سوی رانندگان می‌توانند این موضوع را به اطلاع بازرس‌های اداره تاکسیرانی و اتوبوس رانی برسانند و ما با متخلفین برخورد خواهیم کرد.

وی درباره علت اصلی افزایش کرایه‌ها گفت: همه ساله بر اساس بخش نامه وزارت کشور که بعد از خرداد ماه صادر می‌شود، کرایه‌ها درصدی افزایش می‌یابند و این درصد مربوط به پیشنهاد سازمان و مصوبه شورای سازمان و شورای شهراست و در نهایت پس از تصویب کمسیون افزایش قیمت تصویب و اجرا می‌شود.

سن ناوگان حمل‌ونقل ارومیه به اتمام رسیده است

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در شهرها و کشورهای پیشرفته که در خصوص کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت کرده  و موفق نیز بوده اند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد، از آنجایی که هرچه فعالیت این ناوگان بهتر و بیشتر باشد می‌تواند سبب استفاده کمتر از خودروهای شخصی شود و در نتیجه آلاینده کمتری به محیط شهر که ظرفیت خود بالای محدودی دارد می‌شود.

 موسوی با اشاره به اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا ابراز کرد: کیفیت بالا و استاندارد حمل و نقل عمومی باعث افزایش رغبت مردم به استفاده از این وسایط نقلیه خواهد شد، در شهرهای مثل ارومیه نمی‌توان فقط به اتوبوس و تاکسی متکی بود بخصوص حاشیه نشینی که ایجاد شده باعث مشکلات زیادی شده که حتی آلاینده بیشتری نیز تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل شهری فرسوده ارومیه بخصوص اتوبوس‌رانی نقش به سزایی در آلودگی هوای ارومیه دارد گفت: در حال حاضر اکثر اتوبوس‌های ارومیه فرسوده اند و استاندارد یورو 2 دارند که باید استاندارد یورو 4 داشته باشند، در شهرهای آلوده جهان مثل شهرهای اروپایی که در زمانی آلودگی هوا یکی از مشکلات آنها بود الآن استانداردهای یورو 6 رعایت می‌شود که ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم و اتوبوس‌های یورو 2 ما هم درست کار نمی‌کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان تاکید کرد:  طی بررسی صورت گرفته یک اتوبوس خراب و آلوده در ارومیه در حد 200اتوبوس با استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می‌کند و اثرات زیان‌بار بالایی دارد، تاکسی رانی ارومیه هم تا 35 درصد فرسوده است البته در سالهای اخیر تلاش‌هایی جهت جایگزینی این تاکسی‌ها شده است.

موسوی در خصوص نظارت محیط زیست بر ناوگان عمومی شهر ارومیه گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست و از طریق معاونت نظارت و پایش در طول سال نظارت‌هایی بر این ناوگان دارد و در مقاطع مختلف با همکاری سازمان‌های اتوبوس رانی و تاکسی رانی شهرداری ارومیه بازدیدهای سرزده‌ای برای کنترل کارکرد آنها انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سن ناوگان حمل و نقل ارومیه تمام شده تصریح کرد: بعضی وقت‌ها با نوسازی ظاهری و کارهای دیگر نمی‌توان منکر آن شد، همچنین چالش‌های موجود در کارگروه آلودگی هوای استان بررسی می‌شود و به کارگروه آلودگی هوای استان در سال گذشته مقرر گردید شهرداری در سال جاری اقدام به خرید 50 دستگاه اتوبوس جدید با استانداردهای روز اقدام نماید.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در پایان خاطر نشان کرد: مشکل آلودگی هوا جنبه‌های متعددی دارد که یک جنبه آن ناشی از حمل و نقل است در آلودگی هوای شهر ارومیه حتی ساخت و سازهای شهری، کم آب شدن دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی نیز تأثیرگذار است که نیاز با مطالعات بیشتر در این مورد است


کلید واژه ها:
  • باریش نیوز
مطالب مرتبط
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  • باریش نظراتی را که حاوی توهین ویا کلمات رکیک است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.