18:42|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1397 - 11:43
کد خبر: 10419
باریش بررسی می‌کند؛

اعتصاب یا اعتراض برای پیگیری مطالبات صنفی رانندگان / کمبود و گرانی قطعات لوازم یدکی، مانع حرکت چرخ‌های کامیون‌ها شده است

سخنان مسئولان آذربایجان‌غربی در ارتباط با اعتراض رانندگان و کامیون‌داران، ضد و نقیض بوده و برخی اعتصاب را تائید و برخی به طور کلی آن را رد می‌کنند.
کمبود و گرانی قطعات لوازم یدکی، مانع حرکت چرخ‌های کامیون‌‌ها شده است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، در روزهای اخیر در فضای مجازی فیلم‌ها و عکس‌هایی از اعتصاب رانندگان ارومیه منتشر شده است، به گونه‌ای که حتی در این میان فیلم‌هایی از ضرب و شتم رانندگان توسط عده‌ای به ظاهر راننده نیز به چشم می‌خورد، ولی آنچه در این میان بیش از همه موضوعات جالب به نظر می‌آید، حرف های ضد و نقیض مسئولان است به طوری که برخی خبر اعتصاب را تائید و برخی به طور کلی آن را رد می‌کنند.

رانندگان از 29 شهریورماه دست به اعتصاب زده و با وجود افزایش سه برابری کرایه‌ها اقدام به بارگیری نمی‌کنند

 قاسم عزتی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه و مرد نخست این روزهای صفحات رسانه‌های آذربایجان‌غربی از جمله افرادی است که از همان 29 شهریورماه خبر اعتصاب رانندگان را تائید و از بر جای ماندن بار در میادین و خراب شدن محصولات کشاورزی خبر داده است.

وی می‌افزاید: برای ترغیب رانندگان برای بارگیری به آنها پیشنهاد افزایش سه تا چهار برابری قیمت کرایه‌ها را دادیم ولی آنها باز هم با این موضوع مخالفت کردند، تا جایی که ما برای جابه‌جایی بارها، دست به دامن رانندگان غیربومی شدیم، که بار به ارومیه آورده بودند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه ادامه می‌دهد: اما رانندگان بومی نیز از انجام بارگیری توسط آنها جلوگیری به عمل آوردند، چرا که این رانندگان با کرایه‌های پیشین اقدام به بارگیری کرده بودند و رانندگان استان این کار را موجب ضربه زدن به درآمد و پیگیری مطالبات‌شان می‌دانستند.

رانندگان تنها یک سری مطالبات صنفی داشته و اعتصابی نکرده‌اند

اما در مقابل این سخنان عزتی، ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی وجود اعتصابات رانندگان در ارومیه را رد کرده و عنوان می کند: رانندگان تنها یک سری مطالبات صنفی دارند، که به خاطر آن معترض هستند.

وی با بیان اینکه گرانی لاستیک، لوازم یدکی و روغن موتور از جمله مطالبات اصلی رانندگان در این روزها است، تصریح می کند: به دلیل بالا رفتن قیمت دلار، قیمت لاستیک به عنوان یک کالای وارداتی چندین برابر شده است و تامین هزینه خرید آن برای رانندگان مقدور نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اینکه برای حل این مشکل مقرر شده بود، لاستیک سهمیه‌ای با توجه به تعداد کارت‌های هوشمند صادره و پیمایش و کارکرد کامیون‌ها در اختیار رانندگان قرار بگیرد، خاطرنشان می کند: اما به دلیل کمبود لاستیک امکان اینکه سهمیه برای همه مردم تعلق بگیرد، فراهم نشد و این امر، موجب اعتراض رانندگان شد.

بارگیری در پایانه اعلام بار ارومیه، مانند روال عادی روزهای پیش ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر روند بارگیری در ارومیه و استان مانند روال کاری ماه‌های پیش بوده است، می گوید: در این مدت هیچ باری بر روی زمین نمانده است و پایانه اعلام بار ارومیه بدون هیچ توقفی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و آنها که از اعتصاب رانندگان سخن می‌گویند، منبع موثقی نیستند و تنها به دنبال اهداف شخصی خود هستند.

کمبود و گرانی قطعات لوازم یدکی، مانع حرکت چرخ‌های کامیون‌‌ها شده است

حسین رسولی راننده 60 ساله ارومیه‌ای که در جاده‌ها عمری را گذرانده است، ادامه می‌دهد: یک راننده تمام سرمایه خود را برای خرید کامیون اختصاص می‌دهد تا از طریق آن درآمد کسب کرده و یک لقمه نانی برای خود و خانواده‌اش کسب کند.

 وی بیان  می‌کند: در حال حاضر که قیمت همه اجناس و کالاها به شدت افزایش پیدا کرده، فشار مضاعفی بر روی مردم به ویژه رانندگان وارد آمده است، چرا که وقتی یک قطعه از کامیون ایراد پیدا می کند به دلیل نبود قطعه یا قیمت بالای آن راننده توان تعمیر کامیونش را دیگر ندارد و به ناچار چرخ‌های تنها سرمایه خود را زمین‌گیر می‌کند.

حقوق بازنشتگی رانندگان، در برابر حق بیمه پرداختی آنها بسیار پایین است

این راننده که از نرخ پایین کرایه‌ها، بالا بودن عوارض جاده‌ای، بالا بودن قیمت گازوئیل با نرخ آزاد، سختی و زیان ده نبودن کار رانندگان و غیره گلایه‌مند است، تصریح می‌کند: با وجود همه این مشکلات، از طرفی حق بیمه کارفرمای رانندگان بسیار بالا است، ولی در مقابل هنگام بازنشستگی، حقوقی که برای راننده در نظر گرفته می شود، بسیار پایین بوده و حتی کفاف زندگی روزمره آنها را نمی‌کند.

عدم بارگیری در ارومیه به دلیل زمین‌گیر شدن کامیون‌ها، به خاطر نبود قطعه یدکی برمی‌گردد

فیروز خدایی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان آذربایجان‌غربی نیز اعتصاب رانندگان را تکذیب کرده و می‌افزاید: کامیون‌های تعدادی از رانندگان ارومیه و استان تنها به دلیل کمبود و گرانی لوازم یدکی در حال حاضر زمین‌گیر شده است و این موضوعات اصلا ربطی به اعتصاب ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت لاستیک از دو میلیون تومان به یک باره به 8 تا 10 میلیون تومان رسیده است، ادامه می‌دهد: در این میان کرایه رانندگان تنها 20 درصد افزایش داشته است که آن هم تاکنون در مرحله تصویب و اجرا قرار دارد و برای این منظور رانندگان این روزها به سختی روزگار می‌گذرانند.

نیروی انتظامی در صورت احتیاج، بار رانندگان را تا رسیدن به مقصد، اسکورت می‌کند

وی در ارتباط با اینکه عده‌ای تحت عنوان اسم راننده به کامیون‌ها حمله کرده و راننده آن را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، عنوان می‌کند: این افراد راننده نیستند و تنها هدف آنها ایجاد ناامنی در کشور است و برای حل این مشکل نیروی انتظامی متعهد شده است تا در صورت لزوم بار رانندگان را اسکورت کند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید