05:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1397 - 13:39
کد خبر: 10195
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با باریش:

علی‌رغم پرداخت بدهی بیمه به دانشگاه علوم پزشکی؛ معوقات پرستاران همچنان پرداخت نشده است

طی مکاتبات صورت‌گرفته با دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و مجلس شورای اسلامی؛ تنها دلیل عدم پرداخت معوقات، بدهی بیمه‌ها ذکر شده است. در حالیکه بنا بر برخی از گزارشات سازمانی، بدهی سال 1396 بیمه به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده است. حتی در سال 1397 نیز 70 درصد پرداختی هر ماهه بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
معوقات پرستاران همچنان پرداخت نشده است

مسعود مجرد عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش؛ در خصوص دیرکرد کارانه پرستاران گفت: طرح تحول نظام سلامت موجب افزایش ناگهانی تعداد بیمه شدگان و در پی آن افزایش بدهکاری بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی شد که این مساله، به عنوان عامل اصلی دیرکرد در پرداختی کارانه‌ها شده است. همچنین در پی این طرح، فشار کاری قابل توجهی به پرسنل درمانی بیمارستان ها به ویژه جامعه پرستاری وارد شد.

وی با اشاره به تاخیر حدود 9 ماهه در پرداخت کارانه به پرستاران تصریح کرد: معوقات پرستاران در سال 1396 فقط تا آبان ماه پرداخت شده و در سال جاری نیز فقط کارانه فروردین ماه پرداخت شده است.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه در مورد نتیجه‌ پیگیری‌های خود جهت پرداخت کارانه‌ها افزود: حدود 30 صفحه امضاء از پرسنل درمانی استان به جز پزشک‌ها برای رسیدگی به مشکل پرستاران جمع‌آوری نمودیم که عملاٌ هیچ نتیجه‌ای تاکنون حاصل نشده است.
مجرد با تاکید بر اینکه نباید به جای کارانه به پرستاران اوراق خزانه داده شود، اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد معوقات به پزشکان و پرستاران هفته قبل از سوی مدیریت امور مالی، نامه‌ای به مراکز زده شد تا معوقات سال 1396 از طریق اوراق خزانه اسلامی پرداخت شود که این امر با اعتراض شدید جامعه پزشکی و کادر دانشگاه علوم پزشکی مواجه شد و نهایتاً از سوی معاون درمان وزارت بهداشت این شیوه پرداخت ممنوع اعلام شد.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه گفت: طی مکاتبات صورت‌گرفته با دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و مجلس شورای اسلامی؛ تنها دلیل عدم پرداخت معوقات، بدهی بیمه‌ها ذکر شده است. در حالیکه بنا بر برخی از گزارشات سازمانی، بدهی سال 1396 بیمه به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده است. حتی در سال 1397 نیز 70 درصد پرداختی هر ماهه بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
وی عدم مدیریت صحیح منابع مالی را یکی دیگر از عوامل موثر در مشکلات مالی جامعه درمانی خواند و افزود: متاسفانه در استان ما منابع مالی فقط برای توسعه فیزیکی مجموعه‌های درمانی هزینه می‌شود.
 مجرد متذکر شد: تاخیر در معوقات پرستاران باعث شکل‌گیری اعتراضات کادر درمانی و مراجعات مکرر به هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه شده که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، کادر درمان دیگر هیچ وعده‌ای را از این نهاد صنفی نمی‌پذیرند و دانشگاه علوم پزشکی موظف است هرچه زودتر اقدام عملی انجام دهد.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه در ادامه ضمن گلایه از کمبود امکانات رفاهی برای پرستاران توضیح داد: کمبود بودجه وزارت بهداشت باعث شده از حدود دو ماه قبل پرسنل بیمارستان حتی با کمبود دستکش یک‌بار مصرف مواجه شوند و کادر درمانی با هزینه‌های شخصی خود این قبیل اقلام را تهیه کنند.
مجرد در خصوص عدم توجه مردم و مسئولین به جامعه پرستاری گفت: با وجود تنش و حجم کاری بالا، فشارهای اقتصادی موجود و از سوی دیگر تبعیض بین دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات رفاهی؛ پرستاران باز هم با حس مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری بالا کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند اما بعضاً پیش می‌آید که مردم برخورد چندان مناسبی با پرستاران ندارند که لازم است در این زمینه نیز فرهنگ‌سازی صورت پذیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید