19:32|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 01 دی 1398 - 12:08
کد خبر: 79
عقب‌گرد سرانه مطالعه در آذربایجان‌غربی

عقب‌گرد سرانه مطالعه در آذربایجان‌غربی

سرانه مطالعه آذربایجان‌غربی در حالی هر روز بیشتر از گذشته عقب‌گرد می‌کند که امروزه جای بسیاری از کتاب‌ها را مطالب شبکه هیا اجتماعی و مجازی رسیده است.
عقب‌گرد سرانه مطالعه در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، فرضیه ارتباط مستقیم میزان مطالعه هرجامعه با میزان رشد و توسعه‌یافتگی آن درهر کشوری از بدیهیات است. مطالعه باعث افزایش  و بهبود آگاهی جامعه از وضعیت خود، نگاه جامع و برنامه ریزی برای پیشرفت بیشتر می‌شود.

مطالعه در مترو، اتوبوس و حتی سالن انتظار بیمارستان در دیگر کشورهای امری عادی است اما در کشورما در برخی اوقات باعث نیشخند مردم می‌شود. میانگین مطالعه در کشورهای آسیای شرقی و اروپایی بدون در نظر گرفتن روزنامه، ادعیه و رسانه های مجازی درمجموع بیشتر از سایر نقاط جهان است در کشور ایران آمار دقیقی به مانند سایر کشورها از سوی مرکز آمار و وزارت ارشاد منتشر نمی‌شود و آمار منتشره از 2 دقیقه تا 120 دقیقه، در سال‌های اخیر متغیر بوده است، وزارت ارشاد در آخرین اظهارنظرات خود سرانه مطالعه کشور را 13 دقیقه در ماه اعلام کرد که این میزان با درنظرگرفتن مینیمال‌های اینستاگرامی و به لطف فضای مجازی به 20 دقیقه خیز برداشته است.

علت چه می‌تواند باشد؟

رضا از مخاطبان باریش نیوز می‌گوید: در دوران دبیرستان وقت کافی برای مطالعه داشتم و یکی از سرگرمی‌هایم مطالعه کتاب‌های غیردرسی بود و از این کار لذت می‌بردم. الان صاحب خانواده هستم به قدری درگیری‌های زندگی وقتم را پر می‌کند که دیگر زمان و حالی برای مطالعه برایم نمی‌ماند.

وی در ادامه می‌گوید: الان می‌گویند فضای مجازی باعث شده است که مردم از فرهنگ کتابخوانی دور باشند، با اینکه خود گوشی‌ها و کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند به فرهنگ کتابخوانی کمک کند، بنظر من نباید فضای مجازی را مقصر بدانیم.

علت اصلی کتاب‌نخوانی  ایرانی‌ها ظاهرا این است که احساس نیازی به خواندن وجود ندارد چرا که هیچ شک و شبهه‌ای در مورد دنیای پیرامون، علوم نظری نداریم. توهم به آگاهی و واضح بودن امورات برای ایرانی‌ها نیز از دیگر مشکلات ایرانی‌ها است. در ادامه می‌توان به  گرانی کاغذ، دستمزدهای پایین و عدم تمایل نویسندگان وناشران به تولید کتاب، وجود سانسورها و محدودیت‌ها باعث شده است که کتابفروشی‌ها‌ در جرگه مغازه‌ها و مشاغل رو به افول و انقراض، مانند حلاجی‌ها و مس‌گری‌ها باشد.

تعطیلی یکی از کتابخانه‌های فعال ارومیه

چند روز پیش خبری مبنی بر تعطیلی یکی از کتابخانه‌های فعال شهرمان با 600 عضو فعال منتشر شد که بنظر بر اثر یک جنگ و جدل کتابخانه‌ای-مسجدی صورت گرفت. مساجد و کتابخانه‌ها هردو جزء مراکزی هستند که اهدافی هم راستا را دنبال می‌‎کنند و نباید تضادی بین این دو بخش وجود داشته باشد. اخبار موثقی از نحوه تعطیلی این کتابخانه منتشر نشد اما اختلاف بین امام جماعت وهیات امنای مسجد قائم با اداره کل کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی دلیل تعطیلی کتابخانه اعلام شده است که هیات امنای این مسجد علت تعطیلی را بروز نبودن آن اعلام کردند.

یکی از مخاطبان باریش نیوز در این رابطه می‌گوید:  من عادت داشتم برای مطالعه دروس امتحانی به این کتابخانه بروم. نزدیک بودن کتابخانه و محیط غالبا ساکت آن باعث شده بود تقریبا هرروز برای درس خوندن به آن‌جا مراجعه کنم.

وی در ادامه افزود: خانه ما بخاطر وجود بچه کوچک مناسب درس خواندن نیست و الان برای درس خواند باید مسافت زیادی را تا کتابخانه شهرچایی طی کنم که در این سرما برایم معضل شده است.

کتابخانه‌ها به عنوان قلب تپنده شهرها برای زنده نگه داشتن فرهنگ کتابخوانی شناخته می‌شوند. تابلوی کتابخانه‌‌ها شاید باعث وسوسه امانت گرفتن یک کتاب و مطالعه آن شود بنابراین بخش فرهنگی باید با همتی مضاعف در جهت احداث کتابخانه‌های جدید به جای مراکز خرید تلاش کند.

کتابخانه‌هایی با تنوع کم در ارومیه!

از دیگر مخاطبان باریش می‌گوید: تقریبا پارسال بود که در مسیر بازگشت به خانه متوجه تابلوی کتابخانه شدم، از آنجایی که قیمت کتاب‌ها در سال‌های اخیر چندبرابر شده است تصمیم گرفتم در آنجا عضو شوم. تنوع کتاب چندانی در آن‌جا وجود نداشت ولی می‌شد هر هفته یک کتاب مناسب برای مطالعه پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: کتابخانه و مسجد تقریبا در کنار هم هستند و از اختلاف بین مسجد و کتابخانه واقعا متعجب شدم، تعطیلی کتابخانه به هر دلیلی واقعا در شأن جامعه ما نیست. اختلافی هم اگر بود می‌شد حل شد.

مساجد نقش تاریخی در ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی دارند و یکی از جبهه‌های مشترک مساجد و کتابخانه‌ها جبهه فرهنگی است سوال بزرگ اینجا است که چرا باید اختلافی بین مسجد و کتابخانه وجود داشته باشد؟

در شرح و حال فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارومیه با پیشینه فرهنگی پرمحتوا همین بس که امسال آنگونه که پیداست دیگر خبری از برگزاری نمایشگاه کتاب نیست البته سالهای قبل هم که نمایشگاهی با عنوان یارمهربان برگزار می شد آنقد کم و کاستی و عیب و ایراد داشت که چنگی به دل نمی زد و نمی توانست نیاز کتابخوانان حرفه ای این شهر را به معنی واقعی خود برطرف کند! حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید