11:46|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مهر 1401 - 10:31
کد خبر: 18129

آغاز بازسازی 460 واحد مسکونی زلزله زده در خوی

استاندار آذربایجان غربی گفت: آوار برداری و تسطیح زمین در ۴۶۰ واحد مسکونی زلزله‌زده شهرستان خوی انجام و بازسازی این اماکن توسط بنیاد مسکن آغاز شده است.
آغاز بازسازی 460 واحد مسکونی زلزله زده در خوی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی با تشریح اقدامات انجام شده در شهرستان خوی افزود: یک هزار و ۱۰۰ واحد روستایی و شهری این شهرستان بیش از ۸۰ درصد در اثر وقوع زلزله آسیب دیده و نیازمند بازسازی کامل هستند.

وی ادامه داد: ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده متعلق به خوی و شهر دیزج دیز و ۶۰۰ مورد مربوط به روستاهای تابعه است که در کانون اصلی بحران زلزله واقع شده‌اند.

معتمدیان اضافه کرد: برخی واحدهای مسکونی که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار آسیب دیده‌اند توسط بنیاد مسکن مورد بازسازی قرار می‌گیرند.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: امیدواریم تا قبل از شروع فصل سرما و زمستان بتوانیم فونداسیون خانه‌های روستایی را به اتمام برسانیم.

وی در خصوص ارزیابی خسارت‌های توسط اکیپ‌های استانی و شهرستانی سازماندهی شده، اظهار کرد: با همکاری همه بخش‌ها ارزیابی کاملی از مناطق آسیب دیده و برآورد خسارت انجام گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: تلاش شده همه ظرفیت‌های استان در مدیریت موضوع بکار گرفته و بازسازی در اسرع وقت در مناطق زلزله زده شروع شود.

معتمدیان افزود: ۷۵ دستگاه ماشین آلات سنگین برای این منظور بسیج شدند تا در کنار نیروها و ماشین آلات شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و نهادهای انقلابی آواربرداری انجام و بازسازی شروع شود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: از دقایق اولیه رخداد از دفتر ریاست جمهوری موضوع رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله و وضعیت آنان پیگیری شد و گزارش‌های لازم به آقای رییس جمهور ارائه گردید.
معتمدیان یادآور شد: حضور مسوولان کشوری در شهرستان در ایام بحرانی موجب دلگرمی مسوولان به تلاش و خدمت بیشتر شد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سرعت عمل خوب دستگاه‌های امدادی در ساعت‌های اولیه رخداد زلزله در کانون اصلی شهرستان خوی، آن را از ویژگی‌های عمده مدیریت بحران در این دوره در کانون اصلی زلزله دانست.

وی گفت: در بحث تامین امنیت به عنوان یکی از مولفه های مهم در ایام بحران نیز شاهد حضور نیروهای انتظامی و بسیجیان در منطقه بودیم.

به گفته استاندار، در بحث مداوای مصدومین در مراکز درمانی نیز بحث آماده باش اعلام شد و مراکز درمانی چهار گانه شهرستان خوی در اختیار مصدومان و خدمات رایگان به این افراد بود.

وی ادامه داد:  یک هزار و ۱۲۷ مصدوم در این زلزله داشتیم که به غیر تعدادی که نیاز به عمل جراحی و بستری داشتند مابقی در روزهای اولیه ترخیص شدند و جای تقدیر از مجموعه های امدادی در این رخداد وجود دارد که صورت داوطلبانه در اسرع زمان در کانون زلزله حضور یافتند.

معتمدیان با بیان اینکه حضور داوطلبانه پزشکان در این مناطق در کنار جهادگران و خیرین قابل توجه و قدردانی است گفت: حضور خودجوش گروههای جهادی و مردمی نقاط قوت همکاری مردم بود و این موضوع برای زلزله زدگان بسیار ارامبخش و تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: در نخستین ساعت وقوع بحران جمعیت هلال احمر بیش از سه هزار و ۲۰۰ چادر گروهی توزیع کرد و در تامین تجهیزات گرمایشی نیز یک هزار و ۱۰۰ دستگاه هیتر خریداری و میان خانوارهای زلزله زده خوی توزیع شد.

معتمدیان اضافه کرد: با همت مردم و خیرین و گروه‌های جهاد ی نیز هر وعده پنج هزار پرس غذای گرم بین مردم پخش شد ضمن اینکه بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته هلال احمر نیز به صورت مرتب در میان زلزله زدگان توزیع شد.
استاندار آذربایجان غربی افزود: توزیع نان رایگان توسط نانوایی‌ها و نیز توزیع ۴۰ تُن سیب نیز در کنار سایر اقلام غذایی میان مردم انجام شد که تا بازگشت شرایط به روال عادی این اقدامات ادامه دارد.

 

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان ادامه داد: پیگیری از بانک‌ها نیز برای تخصیص به موقع تسهیلات در دستور کار است ولی از خیرین نیز درخواست می‌شود برای کمک به بازسازی منازل مردم وارد عمل شوند.
به گفته وی، در راستای بازسازی سریع مناطق زلزله زده علاوه بر کمک‌های مستقیمی که دولت ارائه می‌کند تکالیفی برای بانک‌ها مشخص شده و کمک‌های بلاعوضی نیز برای احداث واحدهای مسکونی شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

معتمدیان گفت: برای واحدهای شهری ۲۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با کارمزد پنج درصد و به صورت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود که بازپرداخت آن در سه سال در قالب مشارکت مدنی و ۱۲ سال هم فروش اقساطی است.

وی افزود: برای روستاها هم ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده و تسهیلاتی نیز برای تامین لوازم خانگی واحدهایی که ارزیابی شده است از سوی بنیاد مستضعفان تامین می‌شود ضمن اینکه در این بخش برای هر واحد تسهیلاتی به میزان ۳۰ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان هم بلاعوض پرداخت خواهد شد.

 

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: ۵۲۳ واحد نگهداری احشام نیز در مناطق زلزله زده تخریب شده که بسیج سازندگی ساخت آن را متقبل شده تا با کمک مردم و نهادهای دولتی این اماکن را بسرعت بازسازی کند.

وی با بیان اینکه از هلدینگ‌ها و نهادهای توسعه گرایی مثل شستا و شرکت‌های بزرگ نیز برای بازسازی این مناطق مقرر شده تا استفاده شود، ادامه داد:مذاکره هایی انجام شده تا بخشی از نیازهای زلزله زدگان توسط نهادهای انقلابی و خیرین و سایر نهادهای وابسته تامین شود.

به گفته وی، با حمایت خوب بنیاد مستضعفان، سیمان مورد نیاز برای بازسازی واحدهای زلزله زده از سوی این نها به صورت رایگان تامین می شود ضمن اینکه رییس بنیاد مستضعفان برای تامین میلگرد مورد نیاز نیز قول مساعد داده است.

معتمدیان گفت: این منطقه محل  فعالیت گسل‌های استان است و باید در بحث مقاوم سازی آنها تلاش‌های جدی انجام شود لذا امیدواریم تا قبل از شروع فصل زمستان بتوانیم فونداسیون خانه‌های روستایی را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در راستای برنامه‌های توسعه ای در استان نیز گفت: دولت از برنامه‌های توسعه ای مصوب حمایت می‌کند لذا پروژه‌های عمرانی استان سرعت خوبی به خود گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: ریل گذاری برای توسعه همه جانبه استان انجام شده و بهره گیری از ظرفیت‌های استراتژیک و مرزی استان در تجارت بین الملل نیز از ویژگی‌های منحصر بفرد برای استان است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید