21:27|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1401 - 12:49
کد خبر: 18019

كوتاهی هلال احمر آذربایجان‌غربی سد راه مرمت قلعه اربابی دورباش تكاب است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: قلعه‌های اربابی ساعد سلطان و میرپنج روستای دورباش تکاب تحت مالکیت جمعیت هلال احمر استان بوده و طبق قانون وظیفه نگهداری آن‌ها برعهده مالک است.
كوتاهی هلال احمر آذربایجان‌غربی سد راه مرمت قلعه اربابی دورباش تكاب است

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جلیل جباری در ارتباط با خبر منتشر شده مبنی بر عدم مرمت قلعه اربابی دورباش تکاب اظهار کرد: «قلعه‌های اربابی ساعد سلطان تکاب و میرپنج روستای دورباش دو قلعه تاریخی شهرستان تکاب هستند که تحت مالکیت جمعیت هلال احمر استان قرار دارند.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: طبق ماده 98 قانون ششم توسعه وظیفه مرمت، احیا و حفاظت از بناهای تاریخی برعهده مالک بوده و در این راستا نیز وظیفه نگهداری از این دو بنا برعهده جمعیت هلال احمر استان است.
 

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون اعتباری توسط مالک برای مرمت، احیا و نگهداری قلعه اربابی دورباش تکاب هزینه نشده است، با این وجود اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برای صیانت از مواریث تاریخی علی‌رغم ممانعت‌های جمعیت هلال احمر استان اقدام به ثبت ملی این دو بنای تاریخی کرد تا از دخل و تصرف‌های غیراصولی، تخریب‌ها و تغییر کاربری‌های فضاهای تاریخی به‌عنوان فضای اداری این بناها جلوگیری کند.
 

جباری تصریح کرد: با تمام این شرایط این اداره‌کل به دلیل اضطراری بودن حفاظت این بناها اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال برای احیا و مرمت هر دو قلعه هزینه کرده تا از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: این دو قلعه از پتانسیل‌های مهم شهرستان تکاب هستند که جمعیت هلال احمر نه با واگذاری آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان موافقت می‌کند و نه به وظایف مالکانه خود در حفظ و نگهداری بناها به درستی عمل می‌کند.
 

وی خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری این قلعه‌ها می‌توان با تبدیل آنها به موزه و مراکز اقامتی سنتی گام موثری در رونق گردشگری شهرستان تکاب برداشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید