00:26|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1401 - 11:37
کد خبر: 17978

استرداد ۱۸ مجموعه آثار تاریخی سرقتی ایران

مدیرکل دیپلماسی وزارت خارجه گفت: با تلاش‌های انجام شده تاکنون ۱۸ مجموعه آثار تاریخی سرقتی به کشور بازگردانده شده است.
استرداد ۱۸ مجموعه آثار تاریخی سرقتی ایران

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، علیرضا دلخوش ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آجرهای قلایچی در بوکان اظهار کرد: برخی کشورها برای معرفی هویت خود اقدام به تاریخ‌سازی و جعل تاریخ می‌کنند اما ایران با داشتن آثار تاریخی بی‌شمار یکی از پنج کشور متمدن دنیا محسوب می‌شود. 
 

مدیرکل دیپلماسی وزارت خارجه افزود: این مجموعه برای حفظ جایگاه تمدنی ایران اقدام به شناسایی آثار تاریخی به سرقت رفته از کشور در کشورهای خارجی کرده است.
 

وی ادامه داد: آثار به سرقت رفته متعلق به ایران و مردمان این سرزمین است و تمام تلاش‌مان را برای استرداد اموال فرهنگی به کار می‌بریم.
 

سرخوش گفت: با توجه به تصویب قطع‌نامه استراداد اموال فرهنگی در سازمان ملل، هرگونه خرید و فروش اموال فرهنگی کشورها جرم محسوب شده و براین‌اساس آثار تاریخی هر کشوری به خودشان بازگردانده می‌شود.
 

جشنواره موسیقی حسن زیرک در تقویم فرهنگی بوکان گنجانده شود 

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: بوکان سومین شهرستان پرجمعیت آذربایجان غربی است که سابقه سکونت در آن به سه هزار سال پیش برمی‌گردد و آثار تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد.
 

انور حبیب‌زاده افزود: برپایی نمایشگاه‌ آجرهای قلایچی نشان‌دهنده این پیام است که فرهنگ و هنر هر دولت بزرگترین سرمایه آن است که با گذشت سالیان زیاد همچنان باقی می‌ماند همانگونه که آجرهای قلایچی پس از سه هزار سال فرهنگ و تمدن حکومت مادها را به نمایش می‌گذارند.
 

وی با با بیان اینکه برای توسعه گردشگری بوکان باید برای معرفی آثار تاریخی این شهرستان برنامه‌ریزی کرد، ادامه داد: برای این منظور نیاز است که موزه باستانی بوکان در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، موزه مفاخر توسعه یابد و جشنواره موسیقی حسن زیرک در تقویم فرهنگی بوکان گنجانده شود.
 

آجرهای قلایچی مملو از داستان‌های افسانه‌ای هستند 

استاد دانشگاه هم در این جلسه اظهار کرد: شکل، تخیل و روایت سه ویژگی مهم آجرهای قلایچی بوده و این روایت‌ها هستند که مسیر تمدن را باز کرده و دانایی را برای انسان به ارمغان می‌آورد.
 

قطب‌الدین صادقی اضافه کرد: هویت هر ملتی وابسته به تاریخ روز، تاریخ گذشته و افسانه‌های آن بوده و در این میان افسانه‌ها ربط‌دهنده بین گذشته و حال هستند که ارزش بالایی دارند، تاریخ ایران نیز پر از افسانه‌ها و اسطوره‌ها بوده و آجرهای قلایچی مملو از داستان‌های افسانه‌ای و اساطیری هستند که این موضوع اهمیت این آجرها رو دوچندان می‌کند.
 

وی ادامه داد: دلیل اهمیت افسانه‌ها این است که کشف راز آنها به ما خواهد گفت که گذشته ما چه بوده از کجا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت و شناخت آنها مسیر آینده یک ملت را نشان می‌دهد.
 

سند خواهرخواندگی بوکان با یکی از شهرهای سوئیس به امضا برسد 

فرماندار بوکان هم گفت: نقاشی‌‌ روی آجرهای قلایچی نشان‌دهنده عظمت معنوی مردمان آن زمان است و ما وظیفه داریم این میراث‌ تاریخی را حفظ کرده و به آیندگان انتقال دهیم.
 

حاج باباخان اسکندری گفت: برای افزایش آگاهی جوانان با گذشته این دیار نیاز است که موزه باستان‌شناسی در بوکان راه‌اندازی شود و مطالبه مردم این شهرستان این است که به زودی سند خواهرخواندگی بوکان با یکی از شهرهای سوئیس به امضا برسد.
 

میرحسامی، شهردار بوکان هم در این جلسه گفت: کشورهای دنیا برای معرفی فرهنگ خویش هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند اما امروزه تمدن ۲۸۰۰ ساله مانایی موجب شده تا بوکان و ایران بار دیگر در دنیا شناخته شود و این از غنای فرهنگی ایران است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید