03:43|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1401 - 13:10
کد خبر: 17968

صادرات ۹میلیون دلاری صنایع‌دستی آذربایجان غربی

در سال گذشته ۹میلیون و ۸۳۸هزار و ۱۵۵ دلار انواع تولیدات صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی صادر شده است.
صادرات ۹میلیون دلاری صنایع‌دستی آذربایجان غربی

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز، در دوران کرونا صنایع‌دستی به مثابه سایر حوزه‌ها حال خوشی نداشت چرا که دیگر خبری از برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و وجود شور و شعف در بین فروشندگان و خریداران تولیدات صنایع‌دستی نبود اما با گذشت زمان و استفاده از روش‌های آنلاین در آموزش و فروش، فعالیت‌های صنایع‌دستی نیز از سر گرفته شد به طوری که در سال گذشته ۹ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۱۵۵ دلار انواع تولیدات صنایع‌دستی آذربایجان غربی شامل محصولات چرمی، صنایع چوبی مانند منبت و معرق، گلیم، سفال و سنگ‌های تزئینی و قیمتی به کشورهای خارجی صادر شده است. 
 

پرداخت ۱۲۳میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این حوزه اظهار کرد: در سال گذشته با ارزیابی داوران ۲۰ مورد از تولیدات صنایع‌دستی استان مهر اصالت ملی دریافت کردند که این مهر نشان‌دهنده مرغوبیت و کیفیت بالای تولیدات است. 
 

جلیل جباری با اشاره به صدور ۶۹۱ فقره مجوز صنایع‌دستی افزود: همچنین در این مدت برای ۱۱۴۱ نفر فرصت شغلی از محل صدور مجوزهای سه‌گانه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی ایجاد شده است.
 

وی تصریح کرد: پرداخت ۱۲۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات مشاغل خانگی، تبصره ۱۸، بنیاد برکت و تبصره ۱۶ به ۴۳۱ نفر از فعالان صنایع‌دستی استان پرداخت شده است.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی معرفی ۲۹ نفر از هنرمندان استان به تامین اجتماعی، راه‌اندازی یک باب خانه خلاق صنایع‌دستی، مستندنگاری و ثبت آثار فاخر یک مورد از تولیدات صنایع‌دستی استان در رشته منبت، شرکت ۲۰ نفر در نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی، باززنده‌سازی رشته پیکره‌تراشی و شرکت پنج نفر از هنرمندان استان در جشنواره فجر اصفهان را از دیگر اقدامات حوزه صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۰ برشمرد. 
 

جباری به نقش تاثیرگذار آموزش در ایجاد بازار کار و رونق فعالیت اشاره و عنوان کرد: سال گذشته ۸۸۶ نفر با حضور در دوره آموزش عمومی کوتاه‌مدت و ۱۳۰ نفر نیز با حضور در دوره آموزش‌های تخصصی ویژه شاغلین صنایع‌دستی از آموزش‌های ارائه شده در این دوره‌ها بهره‌مند شدند..
 

وی گفت: در سال گذشته همچنین از ۱۳ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی دارای نشان ملی در سال ۱۳۹۸ تجلیل به عمل آمد.
 

صدور ۴۵۶ فقره مجوز صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۵۶ فقره مجوز صنایع‌دستی صادر شده است، تصریح کرد: همچنین در سال جاری برای ۴۷۲ نفر از محل مجوزهای سه‌گانه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی فرصت شغلی ایجاد شده است.
 

محمد عبدلی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری از محل تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ۱۸ و ۱۶ و بنیاد برکت به ۱۸۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان تسهیلات پرداخت شده است.
 

وی عنوان کرد: در سه ماه نخست سال جاری دو میلیون دلار تولیدات صنایع‌دستی صادر شده و در ۱۲ شهرستان استان نمایشگاه صنایع‌دستی برپا شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید