01:38|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1401 - 12:29
کد خبر: 17961
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

واکسن HPV (واکسن گارداسیل) چیست و چه موقع باید تزریق شود؟

واکسن گارداسیل یکی از انواع رایج واکسن‌های HPV است. این دارو که چندین سال است تولید شده و عمر زیادی ندارد می‌تواند از بیماری های خطرناکی نظیر زگیل تناسلی و انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم پیشگیری نماید. تزریق این دارو برای مبتلایان به ویروس HPV تاثیری در درمان زگیل ندارد، اما می‌تواند از ابتلا به انواع دیگر ویروس پیشگیری نماید.
واکسن HPV  (واکسن گارداسیل) چیست و چه موقع باید تزریق شود؟

  دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: واکسن HPV از تجمع و یا ایجاد ویروسهایی که عامل انواع سرطانهای دهانه رحم، مقعد، ورودی واژن یا فرج است جلوگیری میکند. این واکسن همچنین قادر است از انواع زگیلهای تناسلی نیز جلوگیری کند. این واکسن محلولی از ذرات شبیه به ویروسهای مرده میباشد به همین دلیل در گیرنده بیماری ایجاد. در میان بیماریهای عفونی یکی از مهمترین بیماریها که در سالهای اخیر بسیار شایع شده است درگیری به بیماری ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری یک عفونت ویروسی است که از طریق برقرار کردن ارتباط پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.

اهمیت واکسن HPV
HPV و یا ویروس زگیل تناسلی ویروس متداولی است که میتواند از شخصی به شخصی از طریق تماس پوستی منتقل شود.
وی افزود: غالبا افرادی که از لحاظ جنسی بسیار فعال باشند در مقطعی از زندگیشان  به HPV دچار میشوند با اینکه حتی ممکن است اطلاعاتی درباره آن نداشته باشند.
حبیب زاده ادامه داد: بیشتر اوقات انواع HPV هیچ علائمی ندارند و به مرور زمان از بین میروند. اما برخی از آنها میتوان موجب سرطان رحم در زنان و یا دیگر سرطانها بشود. در بهترین حالت برخی از این ویروسها سبب زگیلهای تناسلی خواهد شد. این زگیلها بیماری جسمی وخیمی را به همراه ندارند اما به راحتی موجب استرسهای عاطفی میشوند که گاهی ممکن است درمان آنها به شدت رنج آور باشد.
وی گفت: در آمریکا هر ساله حدود 12 هزار زن با سرطان دهانهی رحم شناسایی میشوند و 4 هزار زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست میدهند. در هر نقطهای از زمان و مکان حدو یک درصد از جامعهی فعال جنسی به این بیماری دچار است.
حبیب زاده عنوان کرد: اهمیت دریافت این واکسن و مزایای آن بی‌شمارند. اما به طور کلی میتوان گفت این بیماری یک بیماری شایع است که میتواند تا آخر عمر فرد را به خود درگیر کند و در انتها موجب مرگ او شود. به طور کلی میتوان مزایای این واکسن را به موارد زیر خلاصه کرد:
*از بین بردن احتمال درگیر شدن به عفونتهای ویروسی HPV
*از بین بردن احتمال ابتلا به عفونتهای مجدد در عفونتهای طبیعی با ویروسهای مشابه
*واکسیناسیون ایمن در مقابل افررادی که با ضعف سیستم ایمنی بدن مواجه هستند.
*امکان مصرف واکسن توسط بیمارانی که از اچ پی وی دچار ضایعه قبلی بودهاند.
*جلوگیری از ابتلا نوجوانان و دیگر افراد به بیماری زگیل تناسلی
*از بین بردن احتمال انتقال در بیمارانی که به صورت پر خطر ناقل این ویروس هستند.
_باید در نظر داشته باشید که این واکسن هیچ گونه خاصیت درمانی ندارد و تنها برای پیشگیری یا از بین بردن احتمال انتقال از آن استفاده میشود.

واکسن اچ پی وی چیست؟
اچ پی وی یک ویروس است که از طریق تماس پوستی و راههای مقاربتی به افرادی که از نظر جنسی فعالند منتقل میشود. حتی در صورتی که تنها یکبار ارتباط برقرار کرده باشند. هر فردی در دورهای از زندگی خود ممکن است به این بیماری دچار شود.  از هر 10 نفر 9 نفر ممکن است در دورههای مختلف زیست خود به این بیماری دچار شوند.

وی افزود:این ویروس در برخی موارد به عنوان ویروس کم خطر در نظر گرفته میشود اما در برخی دیگر به سک ویروس پر خطر تبدیل میشود. در نوع کم خطر آن فرد به انواع زگیل تناسلی دچار میشود و در نوع پرخطر این ویروس به سرطان های بدخیم دچار میشود.

حبیب زاده گفت: انواع پر خطر این ویروس میتواند فرد را درگیر بیماریهایی مانند سرطان مقعد، سرطان واژن، سرطان ولو، سرطان آلت تناسلی مردانه و سرطان دهانه رحم و سرطانهای دهانه حلق

آشنایی با انواع واکسن HPV
برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پاپیلومای انسانی نیاز است حتما از واکسنهای مخصوص ان استفاده کنید. واکسنهایی که از آنها برای پیشگیری ابتلا به بیماری HPV استفاده میشود به سه نوع تقسیم میشوند و با تجویز پزشک متخصص شما قادر خواهید بود که مناسب ترین آنها را تزریق کنید.

دو نوع واکسن برا پیشگیری از درگیری با این بیماری وجود دارد.:
_گارداسیل9 Gardasil (مرگ): گارداسیل 9 واکسنی 9 ظرفیتی است.
_گارداسیل: این نوع از گارداسیل 4 ظرفیت دارد.
_سرواریکس Cervarix (گلاسو اسمیت کلین): این واکسن دو ظرفیت دارد.
هر سه واکسن میتوانند از انواع اچ پی وی 16 الی 18 جلوگیری کنند. در واقع این نوع ویروسهای اچ پی وی در اکثر بیماریهای سرطانی ناشی از ویروسها نقش دارند. در میان این سه واکسن گارداسیل 9 تنها واکسنی است که در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا برای تزریق توزیع میشود. البته دو نوع دیگر نیز تاییدیه سازمان بهداشت را دارند اما به این دلیل که این واکسن در برابر ویروسهای زیادی مقاومت میکند به نظر میرسد مناسب تر باشد.

وی افزود: این واکسنها با ایمن سازی بدن در مقابل برخی از انواع ویروسهای پاپیلومای انسانی میتوانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. اما لازم به ذکر است در حدود 30 درصد از این ویروسها از این واکسنها جان سالم به در میبرند. لذا انجام مرتب پاپ اسمیر در زنان که این واکسنها را دریافت میکنند ضروری است.

وی گفت: در سالهای اخیر واکسن دیگری برای جلوگیری از ابتلا به HPV ظاهر شده است که نام آن پاپیلوگارد میباشد. این واکسن در واقع ساخت ایران است و در مقایسه با واکسنهای دیگر اچ پی وی بسیار ارزان قیمتتر میباشد. اثر بخشی این واکسن تایید شده است و همچنین این واکسن در مقابل گونههای 16 وو 18 HPV از انسان محافظت میکند. این دو گونه در واقع همان گونههایی هستند که موجب ابتلا به سرطان رحم میگردند.

حبیب زاده عنوان کرد: به دلیل استقبال پایین هنوز عوارض این واکسن به طور مشخص تعیین نشده است اما پزشکان بر سر این نظر توافق دارند که این واکسن نیز به طور عمومی دارای عوارض عمومی واکسن اچ پی وی میباشد.

واکسن گارداسیل Gardasil
مرکز کنترل بیماریها CDC جهت مصونیت در برابر انواع سرطانهای ایجاد شده توسط پاپیلومای انسانی توصیه میکند افراد 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن HPV دریافت کنند. دوز دوم 6 الی 12 ماه بعد باید دریافت شود.

وی ادامه داد: مصرف چهار دوزی گارداسیل در زنان به وسیله FDA از سال 2006 به منظور جلوگیری از سرطان دهانهی رحم، زگیل تناسلی و نئوپلایمهای شخصی از مهبل و واژن با منشا ویروسهای 6، 11، 16، 18 ویروس پاپیلومای انسانی تایید شده است.

وی افزود: گارداسیل موجب ایجاد محافظت در ویروسهای 16 و 18 به بیش از 70 درصد و نوع دیگر 6 و 11 به میزان 90 درصد میشود. این واکسن برای استفاده مردان نیز تایید شده است.

واکسن سرواریکس Cervarix 
این واکسن در سال 2009 توسط سازمان بهداشت جهانی FDA، برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانهی رحم در برابر ویروسهای 16 و 18 تایید شد. این واکسن طبق گفته FDA برای تزریق به بیماران مذکر تجویز نمیشود.

دوز گارداسیل
دوز تجویزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها سن است. اما دوز پیشگیری از ابتلا یه زگیل تناسلی برای بزرگسالان معمولا 18 تا 45 سال معادل 5/0 میلیلیتر تزریق عضلانی است و دو ماه پس از اولین دوز، دور دوم و شش ماه پس از اولین دوز، دوز سوم را دریافت کنید.

اثربخشی واکسن گارداسیل 9
اثربخشی این واکسن در برابر انواع HPV 31، 33، 45، 52 و 58 ثابت شده است. این واکسن اثربخشی بهتری در موارد HPV در ازای گارداسیل داشته است.

وی ادامه داد: به هر حال نیاز است زمان غربالگری روتین دهانهی رحم را داشته باشند. به خاطر داشته باشید که گارداسیل یک پیشگیری است نه درمان.

عوارض جانبی واکسن اچ پی وی
شایعترین عوارض عبارتند از:

  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • غش
  • سرگیجه
  • درد خفیف
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی محل تزریق
به علت احتمال غش در عوارض جانبی لازم است بیمار حداقل 15 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشد.

سایر عوارض :
  • واکنش آلرژیک شدید
  • تورم غدد
  • سندروم گیلن باره
  • سر درد
  • درد مفصلی
  • درد عضلانی
  • خستگی
  • ضعف

تداخلات دارویی واکسن HPV
_مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی میتواند اثر گارداسیل را کاهش دهد.
_ضدبارداریهای هورمونی با گارداسیل تداخلی ایجاد نخواهد کرد.
_گارداسیل را میتوان همراه با واکسن هپاتیت ب، مناکترا و آداسل تزریق کرد.

موارد استفاده زنان از واکسن HPV
_برای زنان 9 سال به بالا توصیه میشود.
_به طور ایدهآل زنان باید قبل از برقرار کردن رابطه و فعالیت جنسی خود دورههای واکسن را کامل کنند تا از بیماریهای مقاربتی مصون بمانند.
_واکسن گارداسیل برای زنان باردار توصیه نمیشود. در صورتی تزریق پیش از بارداری، باید تا بعد از بارداری صبر کنند و سپس نسبت به تکمیل دورههای واکسن خود اقدام نمایند.
_زنان باید پس از انجام واکسیناسیون دورههای پاپ اسمیر خود را حتما ادامه دهند.
_از همهی بیماریهای رحم پیشگیری نخواهد کرد.
_تنها برای زنان زیر 26 سال تجویز میشود؛ اکنون تا 45 سال نیز توصیه می‌شود.
_واکسیناسیون اچ پی وی برای همه دختران و پسران پس از پا گذاشتن به سنین 11 الی 12 سالگی توصیه میشود.
_همه افراد به واکسیناسیون به دلیل وجود خطرات شایع ابتلا به سرطان نیاز دارند.

موارد منع استفاده از واکسن اچ پی وی
_در بین استفاده به قطع واکسن اچ پی وی مواردی وجود دارد که در آنها به هیچ وجه فرد نباید از واکسن استفاده کند.
_افرادی که واکنشهای الرژیک به دوزهای قبلی واکسن داشتهاند.
_افرادی که به مخمر حساسیت دارند نباید از 2 نوع گارداسیل استفاده کنند.
_زنان باردار
_کودکانی که به بیماریهای خفیف دچارند.
_افرادی که به بیماریهای متوسط یا شدید دچارند باید منتظر بمانند تا به طور کامل بهتر شوند.

واکسن HPV چقدر دوام دارد؟
تحقیقات نشان میدهد ایمنی ناشی از واکسن میتواند طولانی مدت باشد و تا کنون با انجام نظارتهای 10 ساله هیچ مدرکی دال بر تضعیف ایمنی در طول زمان وجود ندارد.


آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید