22:35|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1401 - 13:49
کد خبر: 17919

مستندسازی ۳۴۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌غربی

در سال گذشته ۳۴۳۱ اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌غربی سامان‌دهی و مستندسازی شدند.
مستندسازی ۳۴۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌غربی

به هر گوشه این استان اگر سفر کنید بناهای شاخص تاریخی زیادی را مشاهده خواهید کرد که هرکدام قصه‌ای از تاریخ و داستان زندگی مردمان این دیار را برای‌تان بازگو می‌کنند از شمال استان از قره‌کلیسای چالدران که قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه جهان محسوب می‌شود، تا مقبره سیدصدرالدین وزیر اعظم شاه‌اسماعیل صفوی و محل شهادت هزاران سرباز ایرانی مدافع کیان کشور تا تخت سلیمان تکاب، سرزمین آب و آتش که از دیرباز تاکنون افسانه‌های این سرزمین همچنان نقل محافل بوده و همچنان بشر در جست‌وجوی راز اسرارآمیز دریاچه سلیمان در حیرت مانده است.
 

از تپه حسنلو نقده باید گفت جایی که جام زرین ۳هزار ساله حسنلو از آن کشف شد که امروزه زینت‌بخش موزه ایران باستان است، مسجد جامع ارومیه، شاهکاری معماری ایرانی-اسلامی، کلیسای نه‌نه مریم ارومیه دومین کلیسای قدیمی جهان، قلعه قبان ماکو، کلیسای هفتوان سلماس، روستای خورنج پیرانشهر، تپه قلایچی بوکان، گوردخمه فخریگاه مهاباد و ... از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی هستند.
 

ثبت ملی ۱۲ اثر غیرمنقول

در سال گذشته معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اقدامات زیادی برای مرمت، احیا و حفظ آثار تاریخی استان انجام داد که از آن جمله می‌توان به ثبت ملی چهار یک طبیعی، ثبت ملی پنج اثر میراث ناملموس، ثبت ملی ۱۲ اثر غیرمنقول و ثبت ۱۰ اثر منقول استان اشاره کرد.
 

در سال گذشته در جلسه شورای ثبت ملی محوطه آغ‌داغ اثر واجد ارزش فرهنگی و حمام یولقون‌آغاج تکاب واجد ارزش فرهنگی و تاریخی و کلیسای فقیه‌بیگلو ارومیه واجد ارزش فرهنگی و تاریخی ثبت شدند.
 

قلعه بره‌سور و کلیسای موش‌آباد ارومیه و قلعه بابور کرد شوط هم در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
 

ثبت آثار تاریخی و فرهنگی دو مزیت کلی دارد و موجب می شود تا مالکیت اثر یا شی مشخص و مبرهن شود که از منظر حقوقی مالکیت از مهم‌ترین حقوق شناخته شده است و با ثبت ملی اثر بر همگان معلوم می‌شود که حاکمیت یک کشور نسبت به حفظ و نگهداری آن اهمیت نشان داده و بر خود واجب می‌داند از آن حمایت و حفاظت کند و از نابودی یا سرقت و از بین رفتن آن با استفاده از مجریان قانون و ضابطین قضایی جلوگیری خواهد کرد.
 

ثبت ملی ۴ غذای سنتی آذربایجان‌غربی

از آنجایی که با معرفی خوراکی‌های سنتی زمینه تقویت آداب و رسوم مردم فراهم شده و موجب ترویج سبک زندگی سالم می‌شود در سال ۱۴۰۰ چهار میراث معنوی و ناملموس آذربایجان غربی شامل دلمه برگ مو(یارپاق دولماسی)، حلوای گردو(جویز حالواسی)، حلوای هویج(هویج حالواسی) و خوراک بلغور(یارما قابلسی) به ثبت ملی رسیدند.
 

همچنین در سال ۱۴۰۰ بازی سنتی پله‌دسته یا چیلینگ‌آغاج، دانش ساخت تخته وردنه و تهیه قوورما به صورت منطقه‌ای مابین استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و کهکیلویه و بویر احمد، در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیدند.
 

سامان‌دهی کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: پیگیری و تعامل با دانشگاه ارومیه در مرمت و احیای ساختمان علوم این دانشگاه با هدف بهره‌برداری کاربردی، ساماندهی کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی از جمله دستاوردهای معاونت میراث‌فرهنگی استان هستند.
 

جلیل جباری افزود: از دیگر دستاوردهای این حوزه می‌توان به تلاش برای جذب خیران در مشارکت مرمت بناهای تاریخی تکاب، تصویب نهایی ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر ارومیه، انجام مطالعات طراحی شهری شهرستان‌های ارومیه، ماکو، خوی و سلماس و اصلاحیه حریم بناهای واقع شده در محدوده ستاد لشکر ۶۴ ارومیه اشاره کرد.
 

وی تصویب طرح احیا حجره‌های ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه، تصویب طرح مطالعات سایت‌موزه جنگ چالدران، رشد ۳۰ درصدی بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان، بازگشایی کاخ‌موزه باغچه‌جوق، راه‌اندازی موزه مفاخر بوکان، طرح مطالعات ساماندهی محوطه تاریخی اهرنجان، تلاش برای الزام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در انجام استعلام از محدوده‌های معدنی و تدام مطالعات باستان‌شناسی در محدوده سدهای در حال احداث را از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۰ برشمرد.
 

مرمت ۹۰ بنای تاریخی آذربایجان‌غربی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در ارتباط با اقدامات انجام شده در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته ۷۴ اشیای تاریخی و فرهنگی استان مورد مرمت قرار گرفت و نیز اقدامات لازم برای مرمت ۹۰ بنای استان انجام شد.
 

داود فرازی تصریح کرد: در سال گذشته سه اثر تاریخی استان تعیین حریم شده و سه هزار و ۴۳۱ اثر فرهنگی و تاریخی آذربایجان غربی ساماندهی و مستندسازی شدند.
 

وی خاطرنشان کرد: انجام سه مورد کاوش‌های باستان‌شناسی، راه‌اندازی موزه بوکان، تجهیز، به‌سازی ارتقا سطح کیفی موزه‌ها از جمله دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بود.
 

بازدید ۴۲ هزار نفر از موزه‌های آذربایجان‌غربی

رئیس امور موزه‌های آذربایجان غربی با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان موزه‌های استان گفت: در سال ۱۴۰۰ با وجود آنکه به دلیل شیوع کرونا موزه‌های استان در طول سال اغلب بسته بودند اما با این وجود ۴۱ هزار و ۹۴۵ نفر از موزه‌های آذربایجان غربی بازدید داشتند.
 

رضا حیدری گفت: در سطح استان بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های استان مربوط به پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب است.
 

وی معرفی موزه‌های استان به صورت لایو اینستاگرامی، تهیه کلیپ تصویری از موزه‌ها و پخش در فضای مجازی را از جمله اقدامات برای شناساندن هر چه بیشتر موزه‌های آذربایجان غربی در سال گذشته برشمرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید