21:45|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1401 - 13:06
کد خبر: 17900
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

کاهش وزن و اثر آن بر تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان از بیماری‌های هورمونی است که میان زنان در سرتاسر دنیا بسیار شایع است. متاسفانه درمان مشخصی برای آن وجود ندارد اما در صورت تشخیص به موقع و توجه به توصیه‌های پزشکی قابل کنترل می‌باشد و از عوارضی مانند ناباروری جلوگیری می‌کند. به دلیل تاثیری که این بیماری بر میزان هورمون‌ها دارد می‌تواند در برخی خانم‌ها باعث چاقی نیز بشود. خیلی از خانم‌ها به دنبال انواع رژیم غذایی برای لاغر کردن خود هستند در حالی که هنوز نمی‌دانند چرا از این همه روش نتیجه نمی‌گیرند و علت آن تنبلی تخمدان است. بنابراین کاهش وزن در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، به یک مبارزه دائمی تبدیل می‌شود.
کاهش وزن و اثر آن بر تنبلی تخمدان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: بیشتر زنان به نوعی با مساله اضافه وزن و چاقی درگیرند. اما برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، کاهش وزن تبدیل به اقدامی چالش بر انگیز می‌شود. تنبلی تخمدان، سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) شایع‌ترین اختلال هورمونی در میان زنان در سن باروری است و می‌تواند منجر به ناباروری شود. زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دارای سطوح بالاتری از هورمون‌های مردانه هستند و حساسیت کمتری نسبت به انسولین دارند (مقاومت به انسولین).

اگر فرد مبتلا به تنبلی تخمدان بتواند 5 تا 7 درصد وزن خود را در طول 6 ماه کاهش دهد، مقدار قابل توجهی سطح بالا و غیرطبیعی آندوروژن نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: اثر این کاهش وزن به قدری است که طبق یافته‌های پژوهش‌های متعدد، در 75 درصد زنان باعث بازیابی توان باروری می‌شود.

حبیب زاده عنوان کرد: همچنین چاقی باعث تشدید مقاومت به انسولین، یکی از عوارض مهم این سندرم، می‌شود و کاهش وزن می‌تواند این عارضه را کاهش دهد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان تصریح کرد: برای کاهش وزن در حدی گفته شد، مصرف حداکثر 1200 تا 1600 کالری در روز معمولا کافی است و لازم نیست به سراغ ورزش‌های شدید یا رژیم غذایی سنگین بروید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید