19:38|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1401 - 13:35
کد خبر: 17894

اولین شعبه سنتی بانك كشور در ارومیه افتتاح می‌شود

مدیرکل میرلث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از افتتاح نخستین شعبه سنتی بانک کشور در ارومیه به مناسب هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.
اولین شعبه سنتی بانك كشور در ارومیه افتتاح می‌شود

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: این شعبه سنتی در محل خانه اربابی دیزج سیاووش ارومیه که دد مالکیت بانک مسکن بوده به بهره‌برداری می‌رسد. 
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این خانه بنایی ویلایی در دو طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۵.۸ متر ارتفاع به شکل مستطیل و کاملا متقارن احداث شده است که طبقه اول آن بعد از مرمت به عنوان شعبه سنتی و طبقه دوم آن به‌عنوان موزه بانک برای نمایش اشیای تاریخی بانک در نظر گرفته شده است. 
 

وی ادامه داد: طرح مرمتی این بنا از سال‌های گذشته تهیه شده و با سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک مسکن اقدامات مرمتی از جمله مرمت اساسی درب و پنجره‌ها، انجام محوطه‌سازی با ایجاد سنگ‌فرش فضای سبز، سردرب، نمای اصلی و نصب تاسیسات روشنایی انجام شده است. 
 

خانه اربابی دیزج سیاووش ارومیه از بناهای اواخر دوره پهلوی است و یکی از مهمترین شاخص‌های معماری معاصر محسوب می‌شود، که در گذشته در داخل یک باغ بزرگ چندهکتاری قرار داشته و به مرور زمان این باغ و بناهای تاریخی موجود در آن از بین رفته و تنها این خانه اربابی با همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان حفظ شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید