12:28|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1401 - 12:33
کد خبر: 17883

گردشگری آذربایجان‌غربی در مسیر رونق

نوروز امسال گردشگران قابل توجهی به شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی مسافرت داشتند که در صورت پشتیبانی و فعالیت مداوم نهادهای ذی‌زبط، این روند می‌تواند برای بهار و تابستان که فصل مناسب گردشگری به این استان است ادامه داشته باشد.
گردشگری آذربایجان‌غربی در مسیر رونق

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز، پس از دو نوروز کم‌رونق که به دلیل سایه شوم کرونا مسافرت‌ها به حداقل خود رسیده بود، نوروز ۱۴۰۱ شاهد رونق سفرها بودیم و فرصتی دست داد که به سیاق سال‌های پیش از کرونا، بخش کثیری از هم‌وطنان سفرهای نوروزی خود را به مقاصد شهرهای مختلف کشور داشته باشند، در این بین، آذربایجان غربی نیز همچون دیگر استان‌های کشورمان، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران بود.
 

براساس اطلاع‌رسانی دبیرخانه ستاد خدمات سفر، در نوروز سال جاری حدود ۷۳۰ هزار نفر از مقاصد گردشگری استان اعم از ابنیه تاریخی، تفرجگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیدن داشته‌اند که افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.
 

قطعا این تعداد گردشگر در قیاس با گردشگران ورودی به استان‌های اصفهان، شیراز و استان‌های شمالی عدد کمی است ولی با دقت در واقعیات موجود می‌توان به آینده خوش‌بین بود.
 

یکی از واقعیات این است که این استان در طول دهه‌های گذشته کمتر در رسانه‌های سراسری مطرح شده است، اتفاقات و رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی  بیشتر در کلان‌شهرهای مرکزی و دیگر شهرها اجرا شده و به تبع آن توجهات افکار عمومی بیشتر معطوف به آن بوده است.
 

قطعا اسم یک استان یا یک شهر هر چه بیشتر در تیتر اخبار رادیو و تلویزیون سراسری باشد بیشتر مورد توجه عمومی قرار می‌گیرد، البته در چند سال اخیر، برخی رسانه‌های سراسری گزارش‌ها و مستنداتی از ظرفیت‌های فرهنگی گردشگری آذربایجان غربی تهیه و پخش کرده‌اند که ناکافی بوده است با این حال گله‌ای هم بر رسانه ملی نیست زیرا ایران کشور پهناوریست و صدا و سیمای ملی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد.
 

با این حال به‌نظر می‌رسد این استان رفته رفته از حالت کمتر شناخته شده، خارج می‌شود و در این راه آنچه که به کمک آمده فضای مجازی است.
 

سایت‌های خبری وزارتخانه متبوع و استان، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فعالان گردشگری استان و گروه‌های اجتماعی به‌صورت مداوم اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و از گذر این فرایند است که هم‌وطنان‌مان در اقصی نقاط کشور با ظرفیت‌های گردشگری این استان آشنا می‌شوند که شاهد آن، افزایش گردشگرانی است که با انتخاب و اطلاع قبلی مقصد سفر خود را انتخاب کرده بودند.
 

در تائید مطلب یاد شده می‌توان به پایش آمار بازدیدکنندگان از موزه مردم‌شناسی ارومیه اشاره کرد، این موزه در طول دو هفته از ایام تعطیل نوروز یکی از پربازدیدترین اماکن مرکز استان  بود و نزدیک به ۳هزار بازدیدکننده داشت.
 

نکته حائز اهمیت اینکه بیش از نیمی از این بازدیدکنندگان، مسافران خارج از استان و از شهرهای دورتر همانند مشهد، اهواز، اصفهان و غیره بودند و نکته مهمتر و امیدوارانه‌تر اینکه در پرسشی کوتاه که به‌صورت رندم از آنها در مورد علت انتخاب ارومیه به‌عنوان مقصد پرسش می‌شد اغلب جوابشان این بود که برای اولین بار و با انتخاب قبلی مقصد سفرشان را انتخاب کرده‌اند.
 

مثال فوق برای این منظور گفته شد که موزه‌ها و اماکن تاریخی هر شهر پردبازدیدترین مقصدها برای گردشگران فصلی مخصوصا ایام نوروز به شمار می‌آیند و لذا در بازه‌های زمانی این‌چنینی می‌توان اطلاعات لازم را با درصد اعتبار بالا به‌دست آورد.
 

واضح است که سرزمین‌ها و شهرهایی که دیده نشده‌اند به‌خودی خود هدفی هیجان‌انگیز برای گردشگران می‌تواند باشد، استان آذربایجان غربی با تنوع قومی و فرهنگی و منظره‌های دیدنی طبیعی و همچنین آثار تاریخی تمدن‌های مختلف برای هم‌وطنان ساکن در نیمه شرقی و جنوبی کشور می‌تواند بسیار جذاب باشد.
 

ما هر چه بیشتر شهرها و روستاهای کشورمان را ببینیم و با فرهنگ و قومیت‌ها از نزدیک آشنا شویم، بیش از پیش به هویت مشترک ملی‌مان پی خواهیم برد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید