10:00|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1401 - 12:58
کد خبر: 17870
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

دلایل درد مفصل زانو

زانو درد یکی از بیماری‌های رایج در بین افراد است که می‌تواند دلایل فراوان و متعدد داشته باشد. در این رابطه مهم است که یک تشخیص صحیح از علت زانو درد به دست آورید تا به این ترتیب بتوان از روش درمانی مناسب برای رفع آن استفاده کرد.
دلایل درد مفصل زانو

صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: زانو درد معمولا یا به دلیل درد در استخوان‌های تشکیل دهنده زانو یا غضروف‌های بین زانو از جمله منیسک‌ها یا درد لیگامان‌ها می‌باشد؛ زانو درد لزوما مرتبط به سن بالا نیست و در بسیاری از موارد ممکن است مثلا خانم‌های جوان یا یک پسر نوجوان را نیز درگیر کند.

وی در مورد علائم اولیه زانو درد گفت: شنیدن صدایی از درون مفصل زانو در هنگام بروز آسیب دیدگی، تورم زانو ظرف شش ساعت پس از آسیب‌دیدگی و درد، خصوصا زمانی که روی پای آسیب دیده وزن می‌اندازید از جمله این علائم هستند.
*در ضمن در افرادی که آسیب‌دیدگی آن‌ها خفیف است، ممکن است احساس کنند که زانوی آن‌ها بی‌ثبات شده و در مواردی احساس اصطلاحا خالی کردن زانو دارند.

علت‌های مختلف زانو درد با توجه به علائم آن
اغلب افراد در دوره‌ای از زندگی خود دچار مشکل زانو درد می‌شوند. ورزش، تمرین کردن و دیگر فعالیت‌ها می‌توانند باعث کشیدگی عضلات، التهاب تاندون‌ها و یا آسیب‌های جدی‌تر به رباط‌ها و غضروف‌ها شود.

وی افزود: برای برخی افراد درد زانو ممکن است آنقدر شدید باشد که در فعالیت‌های روزانه آن‌ها اختلال ایجاد کند و برخی دیگر نیز به علت ابتلا به زانو درد مزمن نمی‌توانند سبک زندگی فعال و پرتحرکی که دوست دارند را داشته باشند؛ در هردو مورد ممکن است مشکل یا بیماری در زانوی شما وجود داشته باشد که درواقع نباید آن را ناندیده بگیرید.

علت‌ها و دلایل زانو درد
دلایل اصلی زانو درد به شرح زیر هستند:
آرتروز زانو: آرتروز یکی از شایع‌ترین دلایل درد شدید زانو است. متاسفانه آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن و فرسایشی است که در صورت پیشروی، نهایتا برای درمان زانو درد مزمن آن نیاز به جراحی دارد. آرتروز زانو دارای انواع مختلفی است و سه نوع از شایع‌ترین انواع آرتروز زانو عبارت‌اند از: رماتیسم، آرتروز پس از آسیب زانو (پست تروماتیک) و آرتروز ناشی از سایش استخوان‌ها (استئوآرتریت).
*در صورت ابتلا به هر یک از انواع آرتروز زانو، شما احساس خشکی در زانوی خود می‌کنید و زانوی شما متورم شده و ممکن است به همین خاطر خم کردن زانو برایتان مشکل باشد.

علائم آرتروز
آرتروز زانو موجب درد مفصل زانو، تورم، خشکی زانو و محدودیت حرکتی زانو می‌شود. علائم آرتروز عبارت اند از:

  • درد مفصلی
  • تورم مفصل
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • قرمزی و گرم شدن پوست اطراف مفصل
  • خشکی مفصل خصوصا صبح‌ها

آسیب‌دیدگی رباط: آسیب‌دیدگی رباط می‌تواند در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی ایجاد شود و باعث ناراحتی و ناپایداری عضلات زانو گردد.
انواع آسیب‌دیدگی‌های رباط به شرح ذیل هستند:
آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
آسیب‌دیدگی رباط صلیبی خلفی ( PCL)
آسیب‌دیدگی رباط طرفی داخلی (MCL)
آسیب‌دیدگی رباط طرفی خارجی (LCL)

علائم و نشانه‌های اولیه زانو درد؟
موقعیت و شدت زانو درد در افراد مختلف بسیار متفاوت است و این شرایط بستگی به علت این مشکل دارد. علائم و نشانه‌هایی که معمولا با درد زانو همراه است، شامل موارد زیر می‌باشد:
  • ورم و سفت شدن
  • قرمز شدن پوست و گرم شدن آن
  • ضعیف شدن یا ناپایداری
  • شنیدن صدا از محل مفصل زانو
  • عدم توانایی صاف کردن کامل

درد زانو چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟
درد زانو از نظر شدت می‌تواند از یک درد جزئی تا دردهای ناتوان کننده متغییر باشد.
  • مشکل ناتوانی راه رفتن به علت ناپایداری زانو
  • لنگیدن به دلیل ناراحتی
  • مشکل بالا یا پایین رفتن از پله‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی رباط
  • قفل شدن زانو (ناتوانی از خم کردن زانو)
  • قرمزی و تورم
  • ناتوانی از خم کردن زانو

چه عواملی احتمال زانو درد را افزایش می‌دهند؟
-چاقی یک علت اصلی و مهم در بیماری‌های زانو و علت زانو درد می‌باشد و بسیاری از بیماری‌ها و خصوصا آرتروز زانو است با کاهش وزن حتی در حد 5 کیلوگرم می‌توان بسیاری از علایم زانو درد را کاهش داد و از بروز زانو درد پیشگیری کند.
-عامل دیگری که از چاقی و اضافه وزن مهم‌تر می‌باشد Malalinment در زانو است؛ یعنی زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری یا انحرافات لگن، قوس کم یا زیاد کف پا و حتی یک کفش نامناسب می‌تواند علتی برای زانو درد باشد.

متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در ارومیه در پایان تصریح کرد: استفاده بیش از حد از زانو و زانو زدن بیش از حد، دستشویی ایرانی، پله بالا پایین کردن زیاد و دویدن زیاد، کوهنوردی زیاد و غیراصولی هم از علل و ریسک فاکتورهای زانو درد می‌باشد.
*بالا رفتن سن، ژنتیک مستعد و ورزش‌های با ضربه به زانو همه از عوامل مستعد کننده درد زانو می‌باشند.


آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید