17:31|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1401 - 13:56
کد خبر: 17866

مرمت‌های اضطراری گنبدخانه مسجد جامع ارومیه آغاز می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از آغاز مرمت‌های اضطراری گنبدخانه مسجد جامع ارومیه خبر داد.
مرمت‌های اضطراری گنبدخانه مسجد جامع ارومیه آغاز می‌شود

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: بخش‌هایی از زیر سقف گنبدخانه و گچ‌بری‌های پیرامون و بخش‌هایی از پایین دست دیواره ضلع  شرقی گنبدخانه نیاز به تمیزکاری و مرمت‌های موضعی دارد که پیمان‌کار ذی‌صلاح برای اجرای این مرمت‌ها عقد قرارداد شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: مسجد جامع ارومیه مجموعه بزرگی است و اعتبارات تخصیصی سالانه پاسخگوی حفاظت، مرمت و رفع نواقص کامل این مجموعه در یک فصل کاری نیست. 

وی ادامه داد: برای این منظور مسئولان مربوطه توجه ویژه‌ای به تامین اعتبارات این مسجد داشته باشند تا پاسخ مطالبات مردم شریف ارومیه و علاقه‌مندان و دوست‌داران را بدهند. 

جباری گفت: سبک‌سازی، شیب‌بندی، عایق‌کاری و آجرفرش کامل پشت بام شبستان مسجد، کف‌سازی، ساماندهی جداره‌های داخلی، نورپردازی و آماده کردن فضای داخلی شبستان برای برپایی نماز جماعب کسبه بازار و برچینی الحاقات و کاوش‌های باستان‌شناختی در جوار شرقی گنبدخانه برای دستیابی به بقایای معماری ادامه شبستان از جمله اقدامات انجام شده در مسجد جامع ارومیه هستند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی بازسازی و احیا یک ردیف با سه چشمه طاق و گنبد براساس یافته‌های معماری از مطالعات باستان‌شناسی، آغاز عملیات اجرایی حجرات، پی‌گردی و گمانه‌زنی در ضلع شرقی صحن مسجد و دستیابی به بقایای معماری حجرات پیرامون صحن در این ضلع،  و طراحی و تهیه نقشه‌های اجرایی برای بازسازی و احیا حجرات ضلع شرقی صحن مسجد براساس یافته‌های معماری از گمانه‌زنی‌ها و مطالعات باستان‌شناسی براساس تصاویر و مستندات قدیمی از جمله دیگر اقدامات مرمتی انجام شده در مسجد جامع ارومیه هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید