02:24|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1401 - 10:55
کد خبر: 17851

آغاز فاز دوم اقدامات مرمتی تنها ساباط ارومیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از آغاز فاز دوم اقدامات مرمتی تنها ساباط ارومیه در محله یئدی‌درمان خبر داد.
آغاز فاز دوم اقدامات مرمتی تنها ساباط ارومیه

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: فاز نخست مرمت ساباط محله یئدی‌درمان ارومیه که تنها ساباط تاریخی باقی مانده در ارومیه بوده اواخر سال ۱۴۰۰ انجام شد.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: مرمت این بنای ارزشمند از محل اعتبارات ساماندهی بافت تاریخی در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته و تا کنون حدود یک میلیارد ریال اعتبار مرمتی برای آن هزینه شده است.
 

وی ادامه داد: همه اقدامات مرمتی در این بنا براساس مبانی و اصول مرمتی و براساس شواهد و اسناد تاریخی انجام شده است.
 

جباری گفت: اندودبرداری سیمانی نما و پایه‌های بنا، مرمت کامل نمای آجری به همراه تزئینات حصیری آجر کاری شده و بندکشی مجدد مطابق الگوی قدیمی، مرمت دیواره‌های داخلی ساباط، پاک‌سازی فیزیکی و شیمیایی سطوح، اجرای زیرسازی و سفیدکاری سقف ساباط مطابق الگوی باقی‌مانده در بخشی از سقف، اجرای نمای آجری دیوار مجاور ساباط و اجرای شیب‌بندی و ایزولاسیون پشت بام و هدایت آب‌های سطحی از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا هستند.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: در فاز دوم مرمتی ساباط ارومیه اجرای کانال تاسیسات در داخل کوچه برای انتقال تاسیسات شهری به زیرزمین، انتقال تیر چراغ برق از محل موجود و نیز انتقال کابل‌های برق به زیرزمین به دلیل ایجاد اغتشاش بصری در نمای اصلی بنا، رایزنی با شرکت گاز استان برای انتقال لوله‌های تاسیسات گاز به زیرزمین در داخل کانال تاسیسات برای ساماندهی بصری و اجرای سنگ‌فرش در کف آن در دستور کار قرار دارد.
 

وی گفت: مرمت و احیای کامل ساباط ارومیه در فاز دوم دو ماه طول خواهد کشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید