09:24|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1401 - 13:00
کد خبر: 17831
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

بارداری پوچ؛ علائم، تشخیص و درمان

بارداری پوچ زمانی ایجاد می‌شود که تخمک زن با اسپرم مرد لقاح ایجاد می‌کند و تخم تشکیل و در رحم جایگزین می‌شود اما جنین شکل نمی‌گیرد؛ به همین علت گاهی حاملگی پوچ را حاملگی بدون جنین نیز می‌نامند.
بارداری پوچ؛ علائم، تشخیص و درمان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: بارداری پوچ یکی از دلایل سقط جنین است که در آن یک تخم بارور شده به جنین تبدیل نمی‌شود. در چنین شرایطی ساک حاملگی تشکیل می‌شود، اما در سونوگرافی جنینی درون آن مشاهده نمی‌گردد؛ درواقع قلب جنین تشکیل نمی‌شود. از آنجا که این اتفاق تنها چند هفته پس از تخمک گذاری و لقاح رخ می‌دهد، بسیاری از زنان حتی نمی‌دانند که این اتفاق افتاده است و بعد از آزمایشات جواب بارداری منفی می‌شود. بسیاری در چنین شرایطی ناامید و سردرگم می‌شوند که طبیعی است. اما با دانستن اینکه علت تشکیل نشدن قلب جنین چیست و اینکه بر بارداری‌های آینده شما تاثیری نخواهد داشت، می‌توانید حال بهتری داشته باشید.

وی در مورد علت تشکیل نشدن قلب جنین، افزود: این مساله بخاطر وجود ناهنجاری در نطفه رخ داده که این ناهنجاری به علت مشکلات کروموزومی یا تقسیم غیرطبیعی سلول‌ها ایجاد شده و کاملا اتفاقی و تصادفی است.

حبیب زاده ادامه داد: اغلب سقط‌های زودهنگام به دلیل بارداری پوچ (هرگز جنین به شکل واقعی شکل نمی‌گیرد) اتفاق می‌افتند یا اینکه جنین مراحل اولیه رشد را سپری می‌کند اما قبل از تشکیل قلب، رشد آن متوقف می‌شود و در نتیجه بارداری خاتمه می‌یابد.

وی گفت: در هر نمونه اسپرم گرفته شده حدود 30 درصد اسپرم‌ها غیرطبیعی هستند یا کیفیت پایینی دارند، با همان استدلال بسیاری از تخمک‌ها نیز این چنین هستند.

وی افزود: وقتی یک اسپرم غیرطبیعی یا بی‌کیفیت یا تخمک غیرطبیعی و با کیفیت پایین باهم لقاح یابند نطفه غیرطبیعی تشکل خواهد شد و بارداری متوقف می‌شود زیرا بدن شما ناهنجاری را تشخیص می‌دهد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان تصریح کرد: در چنین مواردی مساله مهم این است که بدانید شما کاری انجام نداده‌اید که این سقط رخ دهد و قطعا نمی‌تواند از بروز آن جلوگیری کنید و در واقع سقط جنین در این شرایط بهتر از آن است که یک جنین دارای مشکل داشته باشید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید