17:41|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1401 - 12:20
کد خبر: 17813
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

خارش بدن در بارداری و دلایل آن/ راه‌های درمان خارش بدن در بارداری چیست؟

خارش بدن در بارداری مشکلی است که تقریباً یک چهارم زنان باردار با آن مواجه می‌شوند و طی مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می‌‌رود و هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد.
خارش بدن در بارداری و دلایل آن/ راه‌های درمان خارش بدن در بارداری چیست؟

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در مورد خارش بدن در دوران بارداری، اظهار کرد: احساس خارش در دوران بارداری؛ به خصوص اطراف پستان و شکم در حال بزرگ شدن شما غیرمعمول نیست. زیرا پوست برای جا دادن به حجم اضافه‌شده این اندام‌ها کشیده می‌شود. تغییرات هورمونی نیز ممکن است تا حدی در این احساس خارش نقش داشته باشد.

وی افزود: گاهی کف دست و پاهای برخی از زنان باردار دچار قرمزی همراه خارش می‌شود. این شرایط ممکن است به علت افزایش استروژن در این دوران رخ دهد که بلافاصله پس از زایمان رفع می‌شود، حتی ممکن است مواردی که معمولاً در شما ایجاد خارش می‌کند مانند خشکی پوست، در دوران بارداری موجب خارش بیشتری شود.

حبیب زاده گفت: اگزما اغلب در دوران بارداری بیشتر می‌شود، اگرچه در موارد معدودی بهبود علائم اگزما در زنان باردار گزارش شده است، اما در مورد بیماری پسوریازیس معمولاً برعکس است و اغلب علائم زنان باردار مبتلا به این بیماری، بعد از بارداری بهبود پیدا می‌کند و عدۀ کمی هستند که با باردار شدن، علائم بیماری پسوریازیس در آنها بدتر می‌شود

روش‌های کاهش خارش پوست
روش‌های کاهش خارش پوستی با توجه به علت خارش متفاوت است. اگر خارش ایجادشده ناشی از کشیده شدن پوست یا خشک شدن آن باشد، روش‌های سادۀ زیر ممکن است برای تسکین خارش کافی باشد:

  • از حمام کردن با آب داغ پرهیز کنید، زیرا می‌تواند باعث خشکی پوست و شدیدتر شدن خارش شود.
  • از صابون‌های بدون بو و عطر استفاده کنید، زیرا برخی از عط‌رها می‌تواند باعث سوزش و تحریک شود. بهتر است ابتدا از شست‌وشوی کامل صابون از روی پوست اطمینان پیدا کنید و سپس به آرامی پوستتان را خشک کنید.
  • پس از حمام، مقدار زیادی مرطوب‌کنندۀ بدون عطر استفاده کنید.
  • گذاشتن کمپرس‌های سرد و مرطوب را بر روی نواحی مبتلا به خارش امتحان کنید.
  • گرما خارش پوست را بیشتر می‌کند، بنابراین از بیرون رفتن در گرمای روز خودداری کنید.
  • لباس‌های نرم نخی و گشاد بپوشید.

اگر بثورات زیادی بر روی پوست خود دارید یا پوست شما خارش بیش از حدی دارد، این راهکارها ممکن است به تنهایی برای کاهش خارش شما کافی نباشد. در چنین مواردی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است پزشک با تجویز داروی خوراکی یا کرم‌های موضعی به کاهش احساس خارش در پوست شما کمک کند.

حبیب زاده در ادامه در رابطه با خارش‌هایی که نیازمند مراقبت و پیگیری پزشکی هستند، گفت: اگر در دوران بارداری علائمی از قبیل بثورات جدید بر روی پوست، شرایط رو به وخامت در پوست یا خارش بسیار زیاد در سراسر بدن، حتی بدون بثورات را داشتید، پزشک خود را از وجود آنها مطلع سازید. ممکن است برخی از خارش‌ها و بثورات پوستی نشانۀ بیماری‌هایی باشد که می‌تواند سلامت شما و جنین را تهدید کند. پزشک برای تشخیص مشکل، شما را معاینه می‌کند و درمان مناسب را تجویز خواهد کردخارش شدید در سه ماهۀ دوم یا سوم می‌تواند علامت کلستاز داخل کبدی (icp) باشد. این بیماری بیشتر در سه ماهۀ دوم خود را نشان می‌دهد. زمانی که صفرا به شکل طبیعی در مجراهای کوچک کبد جریان نداشته باشد، نمک‌های صفراوی در پوست تجمع می‌کند و در نتیجه باعث خارش در فرد می‌شود.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان تصریح کرد: ممکن است ابتدا خارش از کف پا و کف دست‌ها شروع شود، اما می‌تواند در هر جایی از بدن نیز رخ دهد. بیشتر زنان مبتلا به کلستاز، احساس خارش را در سراسر بدن دارند. خارش، هنگام شب می‌تواند بی‌نهایت شدید و بدتر شود. این بیماری خودبه‌خود ایجاد بثورات نمی‌کند، اما ممکن است در نهایت با یک پوست قرمز و تحریک‌شده به همراه بریدگی‌های کوچک شبیه زخم در قسمت‌هایی از پوست مواجه شوید که زیاد آنها را خارانده‌اید. برخی زنان علائم دیگری مانند کاهش اشتها، تهوع خفیف و ضعف را نیز دارند. عدۀ اندکی از زنان نیز زردی خفیف را نشان می‌دهند. اگر فکر می‌کنید که مبتلا به کلستاز هستید با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شما شود. پزشک شما را ارزیابی می‌کند و برخی از آزمایش‌های خون را برای کمک به تشخیص مشکل تجویز خواهد کرد.



آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید