18:09|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1400 - 13:40
کد خبر: 17780
یادداشت:

چهارشنبه سوری؛ سنتی فراموش شده در میان غلیان آتش

چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های دیرینه در آذربایجان‌غربی است که متاسفانه طی چند سال اخیر اين سنت نيكو با ورود انواع مواد محترقه به بازار و رغبت جوانان و نوجوانان به مصرف آن، به مراسمی براي اذيت مردم و ايجاد ناامني تبديل شده است.
چهارشنبه سوری؛ سنتی فراموش شده در میان غلیان آتش

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از جشن‌های دیرینه‌ای که از دیرباز مورد استقبال مردم آذربایجان‌غربی بوده مراسم چهارشنبه سوری (چارشنبه آخشامی) می‌باشد؛ مراسمی که در غروب شب قبل از آخرین چهارشنبه سال در سرتاسر این استان با اجرای آداب و رسومی خاصی برگزار می‌شود؛ رسم‌هایی که هر کدام روایت‌گر باوری کهن می‌باشد.

آدابی همچون شال‌اندازی، فالگوش نشینی، کوزه شکنی، بخت گشایی، آجيل مشكل گشا و پريدن از روي آتش که در هر کدام طبق رسوم هر شهری بجا آورده می‌شود.


قدیمی‌ترها توجه بیشتری نسبت به این مراسم نشان می‌دهند و در شب چهارشنبه سوری اسپند دود می‌کنند، تخم رنگی که معمولا با پوست پیاز رنگ شده به بچه‌ها هدیه می‌دهند، آجیل مخصوص شب چهارشنبه سوری که به آن آجیل هفت رنگ می‌گویند را برای پذیرائی از جوانانی که مراسم شال اندازی (شال سالاماخ_بیلی بیلی) را انجام می‌دهند، آماده می‌کنند.

آیین‎های خاص چهارشنبه سوری در اردبیل/از رسم بایراملیق تا گورشـاق آتمـاخ

برگزاري آئين‌هاي چهارشنبه سوري در آذربايجان‌غربی بسیار حائز اهمیت بوده و مردم اعتقاد دارند كه با روشن كردن آتش و پريدن از روي آن بلا و بدی از زندگی آن‌ها دور مي‌شود.

جوانان با پریدن از روی آتش و زمزمه کردن ترانه آتيل ماتيل چارشنبه بختيم آچيل چارشنبه آرزوی بختی بلند و زندگی شاد را از خداوند درخواست می‌کنند.


چهارشنبه‌سوری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

متاسفانه طی سالهاي اخير آيين‌هاي اصيل چهارشنبه سوري دچار تحريف شده و در بسیاری از شهرها تنها رسم پریدن از روی آتش باقی مانده و سایر رسوم به فراموشی سپرده شده و جای خود را به استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که دست‌ساز و خطرناک داده است.

خسارت‌های جانی و جسمی بسیاری که در پی استفاده از این مواد به وجود می‌آید که غیرقابل انکار می‌باشد؛ از طرفی هم تعداد خانواده‌هایی که هر ساله عید نوروز را بخاطر ندانم کاری‌ و بی احتیاطی داغدار به استقبال عید نوروز می‌روند و افرادی که باقی عمر خود را از نعمت سلامتی محروم‌اند و با سوختگی‌های شدید و نقص عضو مواجه می‌شوند که بر اساس آمار اعلامی که هر سال از مصدومان این مراسم بدست می‌رسد، اکثریت این افراد جوانان هستند.


حوادث غیرقابل جبران چهارشنبه سوری!

در پایان امید است که روزی شیوه‌های پرخطر برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری که در سال‌های اخیر باب شده‌اند، از بین رفته و جای خود را به همان رسوم شیرین و زیبای سنتی بدهند که نقش رسانه‌ها در این زمینه بی‌بدیل بوده و انتظار می‌رود فرهنگسازی لازم در این زمینه بعمل آید.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید