07:33|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1400 - 13:16
کد خبر: 17774
یادداشت:

زباله‌های رهاشده در شهر، زخمی عمیق بر تن کلانشهر ارومیه

رهاکردن زباله در معابر، جوی و کانال‌های آب و محدوده رودخانه شهرچای یکی از عادت‌های غلط در میان شهروندان ارومیه محسوب می‌شود که انتظار می‌رود متولیان امر در جهت رسیدگی به این موضوع و فرهگسازی تمام تلاش خود را بکار گیرند.
زباله‌های رهاشده در شهر، زخمی عمیق بر تن کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ارومیه شهری که به دلیل ظرفیت‌های بسیار تاریخی و گردشگری و طبیعت بکر زیبا به‌عنوان بهشت سرسبز و نماد تاریخی ایران مطرح شده است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر این زیبایی زیر سایه زباله‌های رهاشده در جوی‌ آب، کانال‌های سطح شهری و خصوصا شهر چای ارومیه به ورطه نابودی کشانده شده است.

در واقع می‌توان گفت که یکی از عادت‌های غلط رایج بین شهروندان ارومیه‌ای ریختن زباله توی کوچه و خیابان و معابر است؛ فرهنگ که تاکنون فکری به حال بهبود وضعیتش نشده است.

ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.

در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که افراد زباله‌ای را که در دست دارند را بدون هیچ ابایی بر روی زمین و یا جوی آب رها کرده و هنگامی که علت اینکار را جویا می‌شویم تنها جوابی که عایدمان می‌شود این است سطل زباله‌ای در اطراف خود نیافتند و آن را روی زمین و یا جوی آب رها کرده‌اند که به دنباله این جواب سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است آیا چنین افرادی در خانه خود نیز همین کار را انجام می‌دهند؟

مصداق موضوع ذکر شده را می‌‎توان با گذر از محدوده شهرچای ارومیه و کانال‌های آب موجود در سطح شهر مشاهده کرد که متاسفانه تاکنون اقدامی اساسی جهت رفع این معضل و فرهنگسازی در این زمینه توسط ارگان‌های مربوطه صورت نگرفته است.

در پایان لازم به ذکر است که چنین عادت غلطی که در جامعه امروز ما نهادینه شده است می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در آلودگی محیط زیست، سلامت شهروندان و ... داشته و یقینا این عمل ناشایست ناخودآگاه به نسل آینده نیز منتقل خواهد شد.

سارا مرادی 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید