14:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1400 - 13:09
کد خبر: 17771

ثبت ملی رقص های بومی_محلی آذربایجان غربی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور رقص های محلی- بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.
ثبت ملی رقص های بومی_محلی آذربایجان غربی

حسن سپهرفر با اعلام این مطلب اظهار کرد: تاریخ حجاری ها بر روی صخره سنگهای منطقه قوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج ترین و کهن ترین رقص های  بومی - محلی  است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: حرکات موزون و رقص هایی که هر یک برخاسته از فرهنگ و فولکلور قومی ملت ها است.

شیرخانی ( شیخانی ) ،  اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق ، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا  و ...  از انواع رقص هایی هستند که در همه جای آذربایجان غربی در مراسم جشن های عروسی و اعیاد ملی و... توسط گروه های مردمی انجام می شود.

وی ادامه داد: اینگونه رقص های محلی که کنش های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد در آذربایجان غربی و در میان قومیت های مختلف با اسامی جلمان و یاللی در میان ترک زبان ها؛  گوند، هل پرکی و داوات در میان کردزبان ها و جانیمان و...  در میان مسیحیان شناخته می شود به صورت گروهی اجرا می شود که از نگاه مردم شناختی می تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرزهای فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

سپهرفر گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به 60 مورد می رسد.

وی تصریح کرد: هیجی خوانی قرآن، مهارت ساخت رحل قرآنی، مهارت ساخت شانه چوبی،دانش سنتی کتابت سیاق و ... از جمله میراث های ناملموسی هستند که اخیرا در گستره ملی برای استانهای کشور به ثبت رسیده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید