14:45|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1400 - 09:55
کد خبر: 17755
اجاره نشینان قربانیان نبود نظارت بر بازار مسکن؛

خانه به دوشی مستاجران ارومیه در آستانه سال نو

این روزها در آستانه سال نو و با توجه به اینکه در فصل جابه جایی مستاجران هستیم بسیاری از مستاجران در ارومیه با مشکل تبدیل رهن و اجاره و همچنین افزایش نرخ های مصوب اجاره روبرو می شوند.
خانه به دوشی مستاجران ارومیه در آستانه سال نو


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این‌روزها در آستانه سال نو  بسیاری از خانواده ها در ارومیه علاوه‌بر تحمل گرانی و کرونا، برای تأمین مسکن و یافتن سقفی برای خود آواره بنگاه‌ها شده‌اند تا شاید بتوانند با سرمایه‌ اندکی که دارند برای خود سرپناهی پیدا کنند؛ اما در سایه بعدم نظارت و نبود متولی مشخص با قیمت‌ها سرسام‌آور روبه‌رو و خلاء قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت زمین و مسکن و ضعف قوانین نظارتی، زمینه‌ساز تورم سرسام‌آور اجاره بها، رهن و خرید و فروش زمین و واحدهای مسکونی شده و متاسفانه این معضل باعث آوارگی آنها شده است.

 مستاجرین نیز این روزها برای یافتن واحد مسکونی مناسبی که توان پرداخت رهن و اجاره آن را داشته باشند در تنگنا قرار دارند. تورم موجود در بخش منازل استیجاری نه خواست مستاجرین است و نه خوشایند موجرین می باشد و هر دو دسته از این وضعیت گرانی بوجود آمده ناراضی هستند. این روزها وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده ها در سختی است و اجاره بهای منازل نیز براین مشکلات افزوده است.

متأسفانه در شرایط کنونی هیچ نظارتی در بخش کنترل اجاره بهای مسکن وجود ندارد و قیمت ها طبق سلیقه مالکان و به صورت ساعتی در حال بالا رفتن است، در این میان هیچ دستگاهی خود را مسئول کنترل و نظارت بر قیمت مسکن نمی داند.

دولتمردان و مسئولان حوزه مسکن باید بپذیرند که داشتن حداقل یک سرپناه یکی از ملزومات و نیازهای افراد جامعه بوده و باید مجریان قانون دستیابی به آن را برای مردم به ویژه نسل جوان که قصد تشکیل و آغاز زندگی را داشته، را فراهم کنند.

 مستأجران با وجود صرف زمان برای یافتن خانه‌ای مناسب در نهایت به بن بست خورده و در مقابل اجاره‌های سنگینی که مالکان مطرح می‌کنند چاره‌ای جز پذیرش ندارند این در حالی است که مالکان نیز در این اوضاع نابسامان اقتصادی ملک خود را به عنوان یک منبع درآمد ماهیانه در نظر گرفته‌اند و کمبود‌ها و ناهماهنگی دخل و خرج خود را از این طریق جبران می‌کنند.

گرانی و تورم همچنان بیداد می کند و آه از نهاد مردم برمی آورد و در این میان سوالاتی که ذهن همه را به خود درگیر می کند این است که آیا این گرانی های سرسام آور و کمرشکن در بخش مسکن همچنان ادامه خواهد داشت؟ آیا این مشکل بزرگ به حاشیه نشینی بیشتر در شهر و افزودن بر مشکلات این مناطق دامن نمی زند؟

سخن آخر اینکه، بی توجهی به مدیریت بازار مسکن، شرایط را در ارومیه به حدی بحرانی کرده که هر روز شاهد افزایش قیمت اجاره بها هستیم و انگار هیچ یک از راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای رفع این معضل اعم از ارائه وام ودیعه مسکن و تعیین سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها در کلانشهر‌ها،نتوانسته دردی از هزاران درد مستاجران را درمان کند.

شیرین شریفی



 



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید