08:25|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1400 - 13:46
کد خبر: 17754
یادداشت:

بیداد فقر شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی ارومیه

یکی از مشکلات اساسی کلانشهر ارومیه، پیدایش و توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی می‌باشد که افزایش جمعیت و ناامنی و دیگر معضلات را در پی دارد که رسیدگی مدیران شهری را در این زمینه می‌طلبد.
بیداد فقر شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از معضلاتی که در پی توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت پدید می‌آید، پیدایش و توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای است که به دنبال آن فقر در وجوه مختلف در این سکونتگاه‌ها معنی پیدا می‌کند و مهمترین جنبه آن فقر اقتصادی می‌باشد.

از عمده‌ترین دلایل وجود سکونتگاه‌های غیررسمی در ارومیه می‌توان به رشد سریع جمعیت، درآمد پایین، بیکاری، عدم توجه مسئولان به اشتغالزایی در روستاها و مهاجرت روز افزون روستائیان به شهر و عدم تمکن مالی افراد که موجب بروز انواع ناهنجاری‌های شهری شده و اثرات نامطلوب اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

در ادامه لازم به ذکر است که سرعت بالای ساخت و ساز، سبک‌سازی، استفاده از مواد بازیافتی و قیمت پایین ساختمان از جمله عواملی است که حاشیه‌نشینان را به ساخت و ساز ترغیب کرده و جلوه ناخوشایندی را مهمان این کلانشهر کرده است.

اسلام آباد، الواج، کشتارگاه، حاجی پیرلو، وکیل آباد، علی آباد، حسین آباد، شهرک پردیس از محلات حاشیه نشین ارومیه هستند که تعداد کثیری از سکونتگاه‌های غیررسمی  را در خود جای داده‌اند.

بر اساس آمار به دست آمده ۵٢۴ هزار و ۴٧۴ خانوار در ۶ هزار و ۵۸۸ هکتار از بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ارومیه زندگی می‌کنند که متاسفانه با وجود انتقادات رسانه‌ها در این زمینه مسئولان شهری همچنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و گله‌مندی بسیاری از شهروندان را به همراه دارد.

همچنین بایستی گفت که این محلات در زمان انتخابات بهترین مکان برای تبلیغات به شمار می‌رود و کاندیداها و مسئولان در ایام انتخابات و گاهی چند ماه قبل‌تر به میان این مردم رفته و با مطرح نمودن وعده‌هایی سعی در فریب آن‌ها دارند؛ سامان دادن وضعیت چنین محلاتی در شهر یکی از این وعده‌هاست که تا به امروز تحقق نیافته است.

کلام آخر اینکه ارومیه مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که انتظار می‌رود متولیان امر با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی و اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی آن را کنترل کنند.

سارا مرادی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید