12:10|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1400 - 13:03
کد خبر: 17746
کاهش سن استعمال دخانیات تهدیدی جدی برای جامعه؛

شکسته شدن قبح کشیدن سیگار در میان نوجوانان

این روزها در گوشه و کنار ارومیه شاهد استعمال سیگار توسط نوجوانان کم سن و سال حتی در بین دختران نوجوان هستیم که این امر باعث ایجاد نگرانی بسیاری از شهروندان شده است.
شکسته شدن قبح کشیدن سیگار در میان نوجوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اعتیاد یکی ازمعضلات اساسیِ حال حاضر و عامل بروز بسیاری از آسیب‌ها و نابسامانی‌های فردی و اجتماعی در جوامع مختلفِ سراسر دنیا محسوب می‌شود. بیماری که به دلایل متعددی به‌صورت فزاینده‌ای در میان اقشار گوناگون مردم در حال گسترش است و همه روزه شاهد گرفتار شدنِ طیف وسیعی از فرزندان این مرز و بوم در دام این بلای خانمان‌سوز هستیم.

در این میان نکته قابل تامل این است که در حال حاضر هیچ منعی برای مصرف سیگار در خیابان‌های شهرمان وجود ندارد و گویی قبح اجتماعی این امر شکسته شده است یعنی دیگر سیگار کشیدن حتی برای دختران و پسران نوجوان در انظار عمومی و کوچه و خیابان امری نکوهیده نیست.

حال در این میان این سوال مطرح است که آیا قانونی وجود دارد که منع مصرف سیگار را به ما گوشزد کند؟ آیا فروش و استعمال سیگار برای نوجوانان آزاد است و یا منع قانونی وجود دارد؟

 بی‌تردید مسئولان مربوطه باید نظارت دقیقی داشته باشند تا اماکن عرضه محصولات دخانی فاصله معینی را تا مدارس و سایر بخش‌هایی که کودکان و نوجوانان به آنجا رفت و آمد دارند، داشته باشند و این مهم را معیار دریافت مجوز فعالیت برای فعالیت آنها قرار دهند.

کاهش سن مصرف سیگار قطعا مقدمه‌ای برای سوق دادن جوانان به سوی استعمال مواد مخدر خواهد بود که در شرایط کنونی نیز به یکی از معضلات مهم کشور تبدیل شده است، چرا که گام اول اعتیاد همان مصرف سیگار است، بنابراین مسئولان مربوطه باید اقدامات جدی برای مقابله با این معضل انجام دهند.

 هم‌اکنون لازم و ضروری است متولیان امر  در دستگاه‌های اجرایی باید برای مقابله با کاهش سن مصرف سیگار درکشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی که به عنوان یک معضل مهم اجتماعی زمینه‌ساز سایر آسیب‌های اجتماعی است، برنامه‌ریزی کنند، چرا که بی‌توجهی به این بخش هزینه سنگینی را به نظام تحمیل خواهد کرد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید