16:29|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1400 - 13:08
کد خبر: 17736
در آستانه سال نو؛

ساماندهی ورودی‌های شهر ارومیه اقدامی فراموش شده در میان مسئولان

از آنجایی که ورودی هر شهر به عنوان حلقه اتصال‌دهنده‌ فضای خارج و فضای داخل آن شهر عمل می‌کنند، گسترش بی رویه فضای شهری ارومیه و توجه نکردن به الگوهای توسعه‌ فضایی مناسب، موجب ایجاد ضعف در شکل و ساختار ورودی‌ها شده و این فضاها را دچار مشکلات و نابه‌سامانی‌های متعددی کرده است.
ساماندهی ورودی‌های شهر ارومیه اقدامی فراموش شده در میان مسئولان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ورودی هر شهر نخستین محدوده‌ای است که مسافران در بدو ورود به شهر با آن روبرو می‌شوند و بخش عمده تصور آن‌ها در خصوص فرهنگ و آبادانی شهر در آن لحظه شکل می‌گیرد که متاسفانه ورودی‌های کلانشهر ارومیه فارغ از این اوصاف می‌باشد.

در واقع اولین تصویر از شهر که در ذهن افرادی که برای اولین بار وارد آن شده‌اند، نقش می‌بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی را در حافظه آنان ثبت می‌کند، ورودی‌های شهر می‌باشد و با نگاهی به آن‌ها چیزی که به چشم نمی‌آید زیبایی این ورودی‌ها است.

ورودی‌های پنج‌گانه شهر ارومیه نه تنها نمادی از فرهنگ مردمان و اقوام خویش ندارد، بلکه احاطه داشتن صنوفی همچون تعمیرگاه‌های خودرو و ضایعات‌فروشان، ساختمان‌های نامنظم و ... چهره کریهی را به آن به ارمغان آورده است.

ارومیه با قدمتی تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری و ... بسیاری را دارا می‌باشد که طی سالهای اخیر بیشتر این ظرفیت‌ها از دید مسافران و گردشگران دور مانده است.

موضوع دیگری که موجب نادیده گرفته شدن موقعیت ارومیه شده این است که در چند کیلومتری این شهر، تابلوی کوچکی نصب و روی آن نوشته شده است «ارومیه» و متاسفانه هیچگونه تابلو یا نمادی که گویا و معرف هویت و قدمت این شهر باشد، وجود ندارد.

امید است مسئولان مربوطه در جهت مناسب‌سازی ورودی‌های شهری تمام تلاش خود را بکار برده و ظرفیت‌های این شهر را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید