02:12|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1400 - 16:16
کد خبر: 17724
یادداشت:

نمک دریاچه ارومیه؛ فرصتی ارزنده جهت توسعه اقتصادی استان

 دریاچه ارومیه به عنوان شورترین دریاچه جهان و دارا بودن مقدار بسیاری نمک، معدنی در حد و اندازه آوازه جهانی است که در سایه بی توجهی مسئولان استانی، بهره‌برداری اقتصادی آنچنانی از آن نمی‌شود. 
نمک دریاچه ارومیه؛ فرصتی ارزنده جهت توسعه اقتصادی استان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، نمک دریاچه ارومیه به علت دارا بودن املاحی چون سدیم، پتاسیم، منیزیم، کادمیوم و دانادیوم ظرفیت عظیمی برای درآمدزایی و تولید ثروت دارد اما متاسفانه آنچه در این استان مشهود است بی‌توجهی مسئولان مربوطه نسبت به ایجاد اشتغال و درآمد و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

بنا به اظهارات کارشناسان مربوطه، نمک دریاچه ارومیه یکی از منحصربه فردترین ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده در کشور است که طی چند سال اخیر اصحاب رسانه با اعتراض نسبت به برداشت بی رویه آن خواستار برخورد سازمان های مربوطه با چنین افرادی بوده‌اند كه متأسفانه تاکنون نه تنها اقدامی در این راستا صورت نگرفته بلکه هرروزه شاهد غارت نمک از دریاچه هستیم. 

متاسفانه مردم استان نیز با نبود آگاهی لازم درباره مضرات نمک دریاچه آنها را جمع و استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که این نمک‌ها نمک خوراکی نبوده و صنعتی هستند و استفاده غیراصولی از آن میتواند بیماری های خطرناکی را به بار آورد. 

در ادامه لازم به ذکر است که دیگر کشورها جهت تولید نمک بایستی هزینه بسیار هنگفتی را بپردازند حال آنکه دریاچه ارومیه از ظرفیت بسیاری در این زمینه برخوردار بوده و با توجه به اینکه مسئولان همواره نمی‌تواند از منابع ملی جهت احیای دریاچه ارومیه استفاده کند، پس می‌توان از اقتصاد دریاچه (نمک) برای احیای آن استفاده کرده و به یقین این کار نیز امکان‌پذیر است. 


در پایان با توجه به اینکه نمک دریاچه ارومیه در تهيه مواد اوليه صنايع و مصارف صنعتي و غير صنعتي کاربرد بسزایی دارد و میتواند کمک شایانی در ارز آوری برای استان داشته باشد؛ نيازمند به ايجاد کارخانجات با هدف بهره گيري از اين نعمت الهي و ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي افراد بوده و انتظار میرود امر متولیان نيز به اين امر توجه ویژه ای داشته باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید