01:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 09 اسفند 1400 - 10:43
کد خبر: 17713
یادداشت:

در روزهای پایانی سال نظارت بر بازار ارومیه کمرنگ‌تر از همیشه/ مسئولان نظارتی همچنان در خواب زمستانی

گرانی و کاهش قدرت خرید این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردمی در ارومیه تبدیل شده، گلایه های زیادی از طرف مردم به دلیل نبود نظارت کافی و افزایش روزانه قیمت ها وجود دارد و آنها بازار ارومیه را بازار به حال خود رها شده می نامند.
در روزهای پایانی سال نظارت بر بازار ارومیه کمرنگ‌تر از همیشه/ مسئولان نظارتی همچنان در خواب زمستانی


سرویس اقتصادی باریش نیوز، به نظر می‌رسد آشفته بازار گرانی در کلانشهر ارومیه نیازمند ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و تشدید نظارت ها است و باید قوانین سخت گیرانه تری در خصوص متخلفان اجرا شود تا دست سودجویان برای همیشه از جیب مردم کوتاه شود؛ اما متاسفانه دریغ از کوچکترین نظارتی بر این آشفته بازار!

در واقع، تفاوت و اختلاف فاحش قیمت اجناس مشابه در یک منطقه از شهر، نبود مناسب عرضه متناسب با نیاز مردم، نبود نظارت و بازرسی‌های مشخص موجب گلایه مندی شهروندان ارومیه ای در روزهای پایانی سال شده است.
 
جدای از شب عید و خریدهای این ایام وقتی به سطح بازار و به میان مردم می‌رویم مشاهده می‌کنیم که عده زیادی حتی در خرید مایحتاج اولیه و اقلام اساسی زندگی خود هم دچار مشکل هستند چه برسد به خریدهای عید.

بسیاری از شهروندان در ارومیه با ابراز تاسف از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به مشکلات مردم، اظهار دارند که در شرایط فعلی لازم است که مسئولان مربوطه به داد مردم برسند و کنترل قیمتها را در دست بگیرند اما متاسفانه با مشاهده بازار و بالا رفتن سرسام آور قیمت ها احساس می کنیم که گویی آنها مردم را فراموش کرده اند.

در واقع باید به این واقعیت تلخ اعتراف کرد که حقوق شهروندی هر مشتری، در بازار تولید تا مصرف، حلقه گمشده‌ای است و معلوم نیست چه کسی باید از مشتریی و مصرف کنندگان کالا حمایت کند؟!

مشکلات اقتصادی و کم کاری مسئولان ارشد استانی و کشوری به اندازه ای بر  معیشت مردم تاثیر منفی داشته که شهروندان آذربایجان غربی دیگر قادر به تهیه اساسی ترین نیازهای زندگی خود نیستند و ضرورت این امر می‌طلبد که مسئولان نظارتی استان در این ایام که کمتر از چند هفته به سال جدید باقی مانده بیشتر از هر زمانی به نظارت بر بازار بپردازند تا حداقل مردم  بتوانند در ایام عید به خرید کالاهای اساسی زندگی خود بدون دغدغه بپردازند.

روشن است اگر این روزها این وظیفه‌ی نظارتی کمرنگ شود و با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد مناسب و بازدارنده انجام نشود عرصه برای جولان دلالان و سوداگران فراهم خواهد شد و تعادل قیمتی در بازار به‌هم‌ریخته و مصرف‌کننده نهایی برای تهیه‌ی اقلام اساسی در تنگنا و فشار قرار خواهد گرفت.

سخن آخر اینکه، مسلماً نقش نظارت در جلوگیری از سو استفاده‌های برخی سودجویان در بازار می تواند بسیار موثر باشد و در واقع قانون‌گذار این وظیفه را بر عهده برخی نهادها و سازمان‌های خاصی به‌عنوان متولی اصلی مدیریت بازار قرار داده است اما متاسفانه در شهر ارومیه انگار این متولیان هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برند!

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید