14:13|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1400 - 13:58
کد خبر: 17706
تضییع حقوق شهروندی؛

رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در مناطق شهری ارومیه همچنان بدون متولی!

وجود قطعه زمین‌های خالی در سطح شهری ارومیه حکایتی چندین ساله بوده که با مرور زمان به مکانی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و یا پارکینگ ماشین‌های سنگین تبدیل شده و گله‌مندی شهروندان را در پی داشته است.
رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در مناطق شهری ارومیه همچنان بدون متولی!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، زمین‌ها و املاک رها شده در داخل و یا محدوده شهر‌ی ارومیه یکی از معضلاتی است که زمینه‌ساز ایجاد مشکلات سطح شهر شده است و نقطه تاسف‌آور این است که برخی از این املاک و اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی بوده که چندین سال است به حال خود رها شده‌اند.

برخی از افراد نخاله‌های ساختمانی خود را در فاصله بسیار کمی از محل زندگی شهروندان تخلیه می‌کنند که این امر علاوه بر زشت جلوه دادن سیمای شهر، سلامت و امنیت جانی مردم را نیز تهدید می‌کند.

متاسفانه عدم تعیین مکانی مناسب برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی موجب شده شهروندان زمین های بایر موجود در سطح شهری را برای تخلیه ضایعات، نخاله‌ها و باقی مانده زباله‌ها انتخاب کنند.

در مقابل شایان به ذکر است که با توجه به رغبت روزافزون مردم ارومیه در تخریب و نوسازی شاهد تولید مقدار کثیری از نخاله‌های ساختمانی هستیم که اگر متویان امر طرحی جهت ساماندهی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی نداشته نباشد، در آینده‌ای نه چندان دور نخاله‌های ساختمانی برای شهر بحران ساز خواهند شد.

ريختن نخاله‌هاي ساختماني در معابر علاوه بر ايجاد اختلال در عبور و مرور و تردد وسايل نقليه، شهروندان را دچار مشکل کرده و هم اکنون مکانی برای معتادان و کارتن خواب‌ها شده و از لحاظ بهداشتی برای بسیاری از ساکنان این محدوده خطرساز شده است.

ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: زمین یا بنا‌های مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان، کوچه و یا میدانی قرار گرفته و زمینه ساز آلودگی و نازیبا شدن شهر‌ها می‌شود، شهرداری باید با تصویب شورای شهر به مالک اخطار دهد که ظرف ۲ ماه اقدام به مرمت و یا تخریب واحد خود کند و اگر در مدت تعیین شده مالک این اقدام را انجام ندهد، شهرداری می‌تواند به منظور تأمین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبایی، پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی که لازم است را انجام دهد.

در صورتی که این اراضی و املاک وارد بازار شوند، علاوه بر تولید مسکن نقش بسیار موثری در افزایش اشتغال و همچنین کاهش قیمت مسکن خواهد داشت.

حال جای سوال است که متولی اصلی رسیدگی به معضلات شهری کیست؟ در شرایط کنونی مردم حتی نمی‌دانند باید چه اقدامی در این راستا انجام دهند و سالهاست که در سایه بی‌مهری متولیان قامت خمیده می‌کنند.

این موضوع بارها توسط این پایگاه خبری مطرح شده است که متاسفانه همچنان تماس‌های دریافتی از سوی مخاطبان بی‌توجهی مسئولان شهری و ضعف مدیریتی آنان را در این زمینه نمایان می‌کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید