13:36|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1400 - 13:06
کد خبر: 17697
یادداشت:

بانک اهدای خون آذربایجان‌غربی؛ نیازمند همدلی شهروندان

ذخیره خون در آذربایجان‌غربی شرایط مطلوبی ندارد و این ذخیره تنها کفاف 6 روز را می‌دهد که این مسئله زنگ خطری برای مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار، بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی به شمار می‌رود.
بانک اهدای خون آذربایجان‌غربی؛ نیازمند همدلی شهروندان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ترس کاذب از ابتلا به ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون، جریان اهدای خون در آذربایجان‌غربی را با کاهش روبرو کرده است و اکنون ذخایر خونی با وجود نیاز مبرم مراکز درمانی، در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد.

متاسفانه برخی از مردم بر این باورند که احتمال خطر ابتلا به کرونا در مراکز انتقال خون زیاد است و برهمین اساس از اهدای خون استقبال نمی‌کنند.

طبق پیام‌های دریافتی، مخاطبان اظهار می‌کنند که این روزها با همه گیری سویه جدید ویروس مسئولان مردم را از مراجعه به مراکز درمانی و مکان‌های پرتجمع منع می‌کنند از همین رو ترس حضور در پایگاه‌های انتقال خون در وجودشان نهادینه شده است.

این در حالی است که مسئولان چنین باورهای غیر علمی را رد کرده‌اند و با تشریح اینکه در مراکز اهدای خون تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و شهروندان نباید در این خصوص هیچ نگرانی داشته باشند و هیچ ارتباطی بین این مراکز با بیماران کرونایی وجود ندارد.

از آنجایی که خون سالم یکی از نیازهای حیاتی برای مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار، بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی است امروزه به علت کمبود ذخایر خونی، این بیماران بایستی ساعت‌ها در صف انتظار بوده و در پایان ممکن است برخی از گروه‌های خونی مورد نیاز آن‌ها قابل پاسخگویی نباشند.

در ادامه لازم به ذکر است که بسیاری از این بیماران از شهرهای دور و نزدیک خود را به ارومیه می رسانند و متاسفانه بعلت کمبود ذخایر خون ممکن است دست خالی بازگردند یا ساعات زیادی در صف انتظار باشند.

کلام آخر اینکه فرهنگ‌سازی اهدای خون، یک ضرورت است و بایستی این فرهنگ توسط رسانه‌ها و نهادهای مربوطه در جامعه ترویج گردد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید