23:30|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1400 - 13:06
کد خبر: 17687
یادداشت:

حفر چاه‌های غیرمجاز؛ بلای جان منابع آب زیرزمینی در آذربایجان‌غربی

چاه‌های غیر مجاز کشاورزی، سالهاست که بلای جان منابع آب زیرزمینی آذربایجان‌غربی شده که تعلل مهار آن طی سالیان گذشته، دریاچه ارومیه را در وضعیت بحرانی و قرمز قرار داده‌ است، با اینکه هرچند یکبار گام‌هایی در مقابله با بحران چاه‌ها برداشته شده اما همچنان تهدید به صورت کامل از بین نرفته است.
حفر چاه‌های غیرمجاز؛ بلای جان منابع آب زیرزمینی در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، حفر چاه یکی از روش‌های تامین آب است که از دیرباز مورد توجه مردم آذربایجان‌غربی قرار داشته بطوریکه طی سال‌های اخیر باروش حفر چاه‌های غیرمجاز سعی در برطرف کردن این نیاز داشته‌اند که فعالیت این چاهها موجب شده تا سطح سفره‌های زیرزمینی استان به ویژه تراز آبی دریاچه ارومیه بشدت کاهش یابد.

طبق اعلام کارشناسان بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های غیرمجاز(بصورت شبانه) و از طرفی نیز مصرف بیش از حد از چاه‌های مجاز از جمله دلایلی است که موجب کاهش منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین شده است.

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم از دیگر مواردی هستند که در کاهش منابع آب زیرزمینی موثر می‌باشند.

در ادامه لازم به ذکر است که کاهش بارش‌ها، تداوم خشکسالی و نبود منابع آب کافی برخی کشاورزان استان را به حفر و استفاده از چاه‌های غیرمجاز ترغیب کرده که این امر آسیب‌های بسیاری در درازمدت بر اراضی کشاورزی خواهد داشت.

باتوجه به قرار گرفتن در آستانه فصل بهار، حفر چاه‌های غیرمجاز برای بهره‌برداری در باغ‌ها و ویلاهای شخصی و حتی منازل مسکونی و مزارع و باغات خصوصی در استان طی ساعات شبانه به اوج خود رسیده اما متاسفانه نهادهای مربوطه کوچک‌ترین برنامه‌ای جهت مسدود کردن این چاه‌ها ندارد و اقداماتی که تاکنون انجام گرفته مثمر ثمر نبوده است.

در پایان شایان به ذکر است که تداوم استفاده از چاه‌های غیرمجاز و مدیریت نامناسب مصرف در چاه‌های مجاز از سوی کشاورزان می‌تواند وضعیت را بیش از گذشته بغرنج‌تر کند و ضروری است که اقداماتی اساسی در این زمینه از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید