19:35|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1400 - 12:52
کد خبر: 17679
یادداشت:

آغازموج جدید تخریب ویلا باغ ها در آذربایجان غربی

در روزهای اخیر اخباری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود، که با دستور مسئولان تعدادی از باغچه ها، ویلاها و باغ ویلاها در برخی از مناطق استان آذربایجان غربی تخریب شده است.
آغازموج جدید تخریب ویلا باغ ها در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، برخی از شهروندان  آگاهانه و یا بدون اطلاع، اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز به صورت ویلا در اراضی کشاورزی می کنند که در واقع یکی از معضلات و مشکلات آن، حیف و میل شدن سرمایه های خود این افراد است.

در این میان سوالی که در ذهن اکثر مردم ایجاد می شود، اولا این که چگونه اجازه داده شده این باغ ویلاها در زمین های کشاورزی بدون مجوز ساخته شده و بعد از سال ها حکم تخریب آن ها صادر می شود، آیا در هنگام ساخت متولیان امر، به ویژه بخشداری ها و فرمانداری نمی توانند، جلوی این ساخت و سازها را بگیرند.

بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی باید در برخورد با ساخت‌وساز های غیر مجاز در هر مرحله‌ای ورود پیدا کند اما متأسفانه بعد از تغییر کاربری نه تنها به طرح مسئله اقدام نشده بلکه بعد از تکمیل ساخت و ساز و بعد از سال‌ها تازه طرح دعوا می‌کنند که چنین مسائلی باعث سو استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب می‌شود.

در این میان، گاهی ممکن است، دهیار و یا حتی بخشدار چراغ سبز نشان داده باشند و فرد اقدام به ساخت غیرمجاز کند، اما خود سازنده ملک که قطعا می داند این زمین کشاورزی است و باید برای تغییر کاربری اقدام و موافقت کشاورزی را اخذ می کرده است. صرف این که احتمالا یک دهیار و یا مسئول دیگری از خطای وی چشم پوشی کرده یا شفاهی اجازه ساخت داده باشد، دلیلی برای قانونی بودن این ساخت و ساز نیست و در این صورت علاوه بر دهیار، سازنده ملک نیز مقصر است و از غیرقانونی بودن این ساخت وساز خبر داشته است ، اما اگر برگه مجوزی از دهیاری برای ساخت داشته باشد، در این صورت تنها دهیار مقصر بودت است.

کلام آخر اینکه، قطعاً هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای گردشگری کم‌تر از تخریب این باغات است و اگر این امر با رعایت قانون انجام شود نه تنها به روستاها آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند موجب گسترش گردشگری در روستاهای گردشگر پذیر و ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای پایدار برای مردم روستاها شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

رضا
1400/12/02 - 21:02

تخریب ویلاها تنها باعث حیف و میل سرمایه های ملی، دفع گردشگر و بی ارزش شدن اراضی و توسعه حاشیه نشینی خواهد گردید.