19:05|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1400 - 10:52
کد خبر: 17665
یادداشت:

آژیر قرمز امیکرون در ارومیه به صدا درآمد

همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران در پی همه‌گیری کرونا که مسئولان وزارت بهداشت ایران از آن به عنوان «پیک ششم» نام می‌برند، آمار ابتلای کودکان در مقایسه با پیک‌های قبلی افزایش قابل توجهی یافته است به طوری که در استان آذربایجان غربی نیز متاسفانه شاهد مرگ چندین کودک بر اثر ابتلا به کرونا بودیم و این امر می طلبد که مردم و مسئولان در کنار یکدیگر و توجه بیشتر به پروتکل های بهداشتی از بروز فاجعه ای دوباره در استان جلوگیری نمایند.
آژیر قرمز امیکرون در ارومیه به صدا درآمد


سرویس اجتماعی باریش نیوز، سرعت شیوع امیکرون سه برابر بیشتر از سویه دلتا بوده به طوری که در دو هفته گذشته وضعیت بسیاری از شهرستان های آذربایجان غربی به شرایط قرمز کرونایی بازگشته و در این میان شهر ارومیه نیز بعنوان مرکز استان از روز گذشته وارد وضعیت قرمز کرونایی شد که این امر باعث ایجاد نگرانی های مردم  و مسئولان این شهر شده است.

متأسفانه طی روزهای اخیر مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌خیال شده‌اند و استفاده از ماسک در سطح جامعه کاهش ‌یافته و همین امر موجب شد تنها ظرف مدت دو هفته سیرصعودی کرونا آغاز و دوباره ارومیه به وضعیت قرمز بازگردد.

سرعت شیوع کرونا و جولان این بیماری درآذربایجان غربی از وضعیت هشدار نیز پا را فراتر گذاشته و به نظر می‌رسد که عادی انگاری مردم و مصوبات ستاد مقابله با کرونا  باعث شده تا این استان به وضعیت هشدار کنونی برسد.

در حال حاضر 10 شهر از استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز و 4 شهر دیگر نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته است و اگر این روند ادامخ ئپیدا کند شاهد عواقب جبران ناپذیری در استان خواهیم بود.

در حال حاضر شرایط کرونا در همه استانها به یک اندازه شکننده است. با آنکه بارها هشدار داده شده که کرونا ویروسی با رفتار پیچیده و غیرقابل پیشبینی است و هر سهلانگاری می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، باز هم همه کارشناسان و مسئولان  توجه به  پروتکل‌هاب بهداشتی را تنها عاملی میدانند که می‌تواند ما را به بحران دچار کند یا از آن نجات بخشد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که مسئولان نیز باید به مقداری کنتری شرایط موجود را در دست گرفته تا از بروز فاجعه دوباره در استان جلوگیری شود.

به رغم هشدارها و اخطارهای کارشناسان بهداشت و درمان برای رعایت پروتکل های بهداشتی، تزریق دُز سوم واکسن کرونا و رعایت فاصله اجتماعی به نظر می رسد سهل انگاری عده ای در دریافت نوبت سوم واکسن در کنار سرعت بالای انتشار سویه اُمیکرون، موجب افزایش مبتلایان شده است.

با افزایش موارد ابتلا، بستری و بیماران بدحال در بیمارستان‌های آذربایجان غربی در  صورت ادامه این روند باید منتظر افزایش فوتی بر اثر ابتلا به کرونا باشیم.

سخن آخر اینکه، خیز دوباره کرونا با سویه جدید اُمیکرون قطعا تهدید جدی برای سلامت جامعه است و در صورت عدم توجه به توصیه‌های مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان بهداشت و درمان کشور شاهد افزایش فوت هموطنانمان خواهیم بود و با امید است که اندکی صبر و رعایت تمامی  پروتکل های بهداشتی شاهد آبی شدن دوباره نقشه کرونایی استان باشیم.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید