13:30|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1400 - 13:28
کد خبر: 17652
یادداشت:

ضرورت تداوم آزادسازی حریم رودخانه شهرچای ارومیه

حفظ حریم رودخانه‌ شهرچای و بستر آن جهت جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی در اثر سیلاب‌های احتمالی و همچنین تسهیل در انتقال جریان آب به دریاچه ارومیه، ضرورتی است که طی چند ماه گذشته مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گرفته است.
ضرورت تداوم آزادسازی حریم رودخانه شهرچای ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سالهاست که منابع آبی آذربایجان‌غربی و به ویژه رودخانه شهرچایی ارومیه با معضلات متعددی مانند تصرفات و احداث مکان‌های غیرمجاز، حفر چاه و برداشت شن و ماسه بدون مجوز قانونی مواجه هستند.

متاسفانه برخی افراد سودجو باتوجه به ساخت‌وساز‌هایی که در حدود قانونی رودخانه‌ها انجام گرفته، با سوء استفاده از عدم آگاهی مردم، اقدام به فروش زمین در مناطق ذکر شده می‌کنند.

عملا بستر و حریم رودخانه‌ها کاملا مشخص شده است و هر گونه ساخت‌وساز، فروش و واگذاری آن بایستی مطابق با دستور العمل‌ها انجام شود و انتظار می‌رود مسئولین مربوطه با خاطیان این امر برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

از طرفی هم با توجه به بارندگی‌ها در سال‌های اخیر در استان و هدر رفت منابع انسانی و ملی به علت تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها این موضوع بیشتر اهمیت پیدا کرده و نهاد مربوطه با اجرای طرح آزادسازی سراسری و پاکسازی رودخانه‌ها گام مهمی را در این زمینه برداشته است.

گفتنی است؛ از اواخر شهریورماه سال جاری طرح آزادسازی بستر و حریم شهرچای ارومیه با هدف جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی در اثر سیلاب‌های احتمالی و همچنین تسهیل در انتقال جریان آب به دریاچه ارومیه، از حد فاصل سد شهرچای تا دریاچه ارومیه به فاصله 50 کیلومتر آغاز شد.

در ادامه شایان به ذکر است که فرهنگ‌سازی عمومی جهت رعایت حریم و بستر در هنگام ساخت و ساز و آزادسازی و بازگشایی بستر رودخانه‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها سبب کاهش خسارت ناشی از سیل در استان خواهد شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت رعایت حریم رودخانه‌ها، از رفع تصرفات و آزاد سازی 30 هکتار از حریم و بستر رودخانه شهرچایی ارومیه خبر داد.

کلام آخر اینکه رودخانه شهر چای یکی از رودخانه‌های مهم و پرآب حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌باشد که امید می‌رود طرح آزادسازی آن تداوم داشته و در سال‌های آتی شاهد بهبود وضعیت موجود در این منطقه باشیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید