17:56|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1400 - 12:47
کد خبر: 17645
یادداشت:

مجازات‌های جایگزین حبس؛ حرکتی اصولی درجهت کاهش جرم در جامعه

مجازات حبس با وجود تبعات منفی برای افراد، جامعه و دولت، سهم بسزایی در احکام صادره‏ از سوی دادگاه‏ها داشته و در عین حال بر جلوگیری از تکرار جرم تاثیر کمی دارد که در این میان مجازات‌های جایگزین حبس به عنوان بارزترین راهکار درجهت کاهش تبعات اجتماعی جرم حبس تلقی می‌شوند.
مجازات‌های جایگزین حبس؛ حرکتی اصولی درجهت کاهش جرم در جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مجازات‌های جایگزین حبس از جمله احکامی است که طی چندسال اخیر در آذربایجان‌غربی متداول شده و برخی از قضات به جای فرستادن مجرمان به زندان، آنان را به شیوه دیگری مجازات می‌کنند.

بنابر اعلام نهادهای مربوطه هدف از اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، ترویج و اشاعه فرهنگ خدمات‌دهی به مردم و توسعه کارهای عام‌المنفعه و تحت تاثیر قرارگرفتن متهم از ورود میدانی به عرصه این نوع خدمات‌رسانی به شهروندان به‌جای حبس که می‌تواند تبعات منفی و جبران‌ناپذیر عدیده‌ای را در پی داشته باشد، است.

در ادامه لازم به ذکر است محیط زندان به عنوان محیطی که مجرمان برای تنبیه به آنجا فرستاده می‌شوند، برای بسیاری از افرادی که مرتکب جرم شده‌اند مناسب نیست و از سوی دیگر، زندان اثرات روانی و جامعه شناختی منفی بسیاری از جمله برچسب محکومیت و زندانی، سوءپیشینه زندان رفتن برای افراد دارد.

از طرفی زندانی کردن افراد برای دولت هزینه‌بر می‌باشد به علاوه در مجازات این چنینی جامعه و خانواده فرد نیز از زندان رفتن فرد آسیب می‌بیند و اجتماع نیز یک نیروی کار از دست می‌دهد و پس از اتمام حبس با کسی مواجه می‌شود که ممکن است از عوارض حبس آسیب دیده باشد و این آسیب را به جامعه منتقل کند.

از همین رو نظام‌های حقوقی استان سعی در این دارند که به سمتی پیش روند که مجازات حبس را کاهش داده و از کیفرهای جایگزین مانند انجام خدمات عمومی رایگان و ... استفاده کنند.

به عنوان نمونه در ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی مجازات‌های جایگزین بیان شده است که این مجازات‌ها شامل انجام خدمات عمومی رایگان، محرومیت از حقوق اجتماعی، جزای نقدی روزانه است که با گذشت شاکی و درنظر گرفتن نوع جرم و آثار آن، مهارت مجرم در ارتکاب جرم، سن، شخصیت مجرم، سابقه او و وضعیت بزه دیده تعیین و اجرا می شود.

درست است که مجازات‌های جایگزین برای جرائمی اعمال می‌شود که به اصطلاح سنگین تلقی می‌شوند اما بایستی توجه داشت روحیه فردی که از مجازات جایگزین برخوردار می‌شود، چگونه است و لازم است توجه شود در کنار این مجازات جایگزین چه اقدام تامینی‌ای باید انجام شود تا رفتار مجرم اصلاح شود.

سخن آخر اینکه با توجه به ناکارآمد بودن مجازات حبس به ویژه حبس کوتاه مدت در اصلاح زندانیان همچنین هزینه‌های اقتصادی زندان، مشکلات بهداشتی و روانی آن، پیش‌بینی مجازات‌های جایگزین حبس در سطح استان ضروری می‌باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید