20:53|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1400 - 12:44
کد خبر: 17644
با توجه به رشد قارچ گونه بنگاه‌های املاک غیرمجاز در ارومیه؛

مشاوران املاک یا مشاوران آشفتگی؟

این روزهاحضور گسترده بنگاه‌های غیر مجاز در سطح شهر و در این شرایط بحرانی اقتصاد موجب شده است که بازار با فشار تقاضا مواجه شود و قیمت به صورت حباب افزایش یابد. این افزایش حبابی قیمت در حالی رخ داده است که سوداگران و بازیگران عمده این بازار مردم را به خرید ترغیب می‌کنند، چرا که خودشان در زمان رکود خرید کرده‌اند و اکنون می‌خواهند با سود بالا به مردم بفروشند و یا اینکه متاسفانه بارها شاهد کلاهبرداری هایی از سوی این بنگاه‌ها غیر مجاز بوده‌ایم.
مشاوران املاک یا مشاورین آشفتگی؟

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بسیاری از شهروندان در بنگاه‌های معاملات مسکن و ملک بدون پروانه و مجوز قانونی که در گوشه و کنار محلات این شهر به انجام معامله اقدام می‌کنند، غافل از اینکه از این محل ضررهای غیر قابل جبرانی به اصل و سرمایه مردم به عنوان معامله کنندگان وارد می‌شود.

تا چند سال گذشته تعداد بسیاری محدودی از بنگاه‌های معاملاتی مسکن در سطح شهر ارومیه به فعالیت می پرداختند ؛ اما در حال حاضر تعداد بنگاه‌ها  به سرعت در سطح شهر در حال افزایش هستند به گونه ای که در یک خیابان کوچک شاهد فعالیت دهها بنگاه معاملاتی هستیم که متاسفانه برخی از آنها بدون  هیچگونه مجوزی در حال فعالیت هستند؛ اما حال سوال اینجاست که چه کسی به این بنگاههای بدون مجوز  اجازه فعالیت داده است؟

در واقع مجوز فعالیت مشاوران املاک باید براساس قوانین نظام صنفی صادر شود و از سوی دیگر احراز هویت طرف‌های معامله و دریافت اسناد و مدارک امری الزامی به نظر می رسد.

موضوعی که در این میان وجود دارد این است که شهروندان از کجا باید متوجه شوند که  کدامیک از بنگاه‌های فعال مجاز‌ند و کدام غیرمجاز و چه چیزی این بنگاه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از تکالیف قانونی در این رابطه نصب پروانه صنفی در ورودی واحد صنفی میباشد به‌طوری که  پروانه کسب برای مشتریان قابل مشاهده  باشد و در صورتی که پروانه کسب نداشته باشند به معنای غیرمجاز بودن آنهاست و شهروندان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند تا در انجام معاملات خود با مشکل و کلاهبرداری های احتمالی روبرو نشوند.

مسکن جزو اولویت‌های زندگی هر فرد میباشد و در واقع داشتن مسکن یک سرمایه است؛ اما متاسفانه در این آشفته بازار، کسی جرأت رفتن به سمت خرید مسکن و زمین را ندارد و کسانی که سر رشته ای از مسکن و نرخ خرید و فروش و اجاره بها ندارند تنها به دلیل پرمنفعت بودن بازار مسکن  دفتر مشاوره املاک دایر کرده تا بتواند از این طریق به نان و نوایی برسد و این قفضیه باعث شده بسیاری از شهروندان دچار ضرر و زیان های کلانی شوند.

سخن آخر اینکه، به هر حال حوزه خرید و فروش مسکن در کلانشهر ارومیه نیازمند ساماندهی و نظارت هرچه بیشتر است و جلوگیری از رشد قارچ گونه واحدهای غیر مجاز مشاوره ملاک می تواند گام مهم و ارزشمند در این زمینه باشد که نیازمند تعامل همه دستگاه های مرتبط است تا این چالش رفع شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

نادر
1400/11/25 - 14:30

کاش در مورد کمسیون های بی حساب کتابی کا املاکی های میگیرند هم مینوشتین در مقابل هیچ کاری که انجام نمیدهند واقعا سزاوار نیست