08:55|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1400 - 11:19
کد خبر: 17639
سرنوشت هزاران کارمند در انتظار صحن مجلس؛

کارمندان آذربایجان غربی چشم انتظار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

این روزها بسیاری از کارکنان دولت چشم انتظار ساماندهی وضعیت استخدام خود هستند وعده ای که می‌تواند زندگی بسیاری از این افراد را که سالیان سال است پشت میز خدمت از نابرابری ها و بی عدالتی هایی که در حق آنها میشود رنج می‌برند و سوال آنها از نمایندگان خود در مجلس این است که طرح لایحه ساماندهی وضعیت استخدام کارکنان دولت که توسط نمایندگان مردم مطرح شد به کجا رسیده و اگر مصوب شده چرا اقدامی صورت نپذیرفته است؟
کارمندان آذربایجان غربی چشم انتظار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت


 سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از کارکنان دولت دارای قراردادهایی به عناوین مختلف هستند، این نیروهای کار حقوق خود را از بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنند اما دریافتی‌ها متناسب با کاری که ارائه می‌دهند نیست و با توجه به حضور واسطه بین آنان و وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها امنیت شغلی نیز ندارند.

در حال حاضر، تعدد قراردادهای شغلی در نهادهای دولتی، یکی از عوامل اصلی ایجاد این تبعیض است و بیشترین مشکل نیز برآمده از حضور گسترده‌ی شرکت‌های پیمانکاری است؛ شرکت‌هایی که در دو دهه‌ی اخیر به بهانه‌ی خصوصی‌سازی یا کوچک نمودن بدنه‌ی دولت، تمام خدمات و پروژه‌های دولتی را بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری به پیمان گرفته‌اند و عموماً به کارمندان و کارگران خود، حقوقی در حد حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار بدون هیچ‌گونه مزایایی می‌پردازند.

بسیاری از این کارمندان در محیط کار با کارمندان رسمی  و پیمانی همکار و هم‌اتاق هستند که دو یا سه برابر آن‌ها حقوق می‌گیرند و از تمام امکانات رفاهی بهره‌مند هستند؛ در واقع طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت می‌تواند این تبعیض مزدی جلوگیری کند و بی‌قانونی گسترده را به نسبت زیادی تعدیل نماید؛ در واقع این طرح، قراردادی‌ها را تبدیل به کارمند پیمانی و سپس رسمی می‌کند و از انعقادِ قراردادهای پیمانکاری در کارهای تخصصی و فنی، ممانعت به عمل می‌آورد.

حال بسیاری از کارکنان دولتی در استان آذربایجان غربی از نمایندگان خود در مجلس انتظار دارند که با پیگیری های خود جهت تصویب این طرح و نهایی شدن اقدام نمایند؛ آنها معتقدند نمایندگان مجلس میتوانند با پیگیری های جدی خود سازمان اداری و استخدامی کشور را ملزم به اجرای نهایی طرح ساماندهی کارکنان دولت نمایند و قطعا تصویب و اجرایی شدن این طرح با شعار و وعده های تو خالی نمی تواند راه به جایی ببرد.

بهتر است که نمایندگان مجلس توضیح بیشتری در ارتباط با چرایی معلق ساختن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بدهند؛ ظاهراً هیچ قید و شرطی نیز برای دولتی‌ها تعیین نکرده‌اند و توانایی در تصویب این طرح ندارند . متاسفانه مجلسی ها تا کنون حتی قادر به نوشتن نامه ای که با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس می تواند در تسریع تصویب این طرح موثر باشد، نیستند! در چنین شرایطی، کارکنان قراردادی نهادهای دولتی اساساً نمی‌توانند امیدی به بهبود اوضاع لااقل در یک بازه زمانی چندماهه داشته باشند.

جای بسی تعجب دارد که مجلس برای عمل به قانون، این دست و آن دست می‌کند و منتظر لایحه‌ی دولت است! از آن عجیب‌تر اینکه، این وسط کلی پول بیت‌المال به جیب این واسطه‌ها می‌رود و آن وقت نمایندگان مردم در مجلس خود را به بی خیالی می زنند و ای کاش این نمایندگان خود را یک روز به جای کارمندانی بگذارند که سالیان سال حقشان به دلیل قراردادهای بی پایه و اساس پایمال شد و بخاطر ترس از اخراج شدن صدایشان در نیامد. حال سوال اینجاست که نمایندگان محترم مجلس اگر  فقط یک روز حق وحقوقشان ضایع شود قبول خواهند کرد؟ قطعا پاسخ نه است. پس بهتر است که نمایندگان مجلس نیز آنچه را برای خود می پسندند برای دیگران نیز پسندند و تمام تلاش خود را جهت تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت به کار گیرند.

سخن آخر اینکه، انواع مختلف قراردادها باعث می‌شود که منافذی برای فساد، تبعیض و بی‌عدالتی به وجود بیاید اما با تصویب و اجرایی شدن دقیق طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی، تبعیض، بی‌عدالتی و پراکندگی موجود در حوزه قراردادها و وضعیت استخدامی کارکنان دولت از بین می‌رود و ماهیت قراردادها شفاف خواهد شد.

شیرین شریفی


 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مهرداد غیرتمند
1400/11/24 - 21:38

سلام عالی بود وای اصلا درباره شرکتی ها صحبت نکردید وبخصوص شرکتهای تاسیساتی بیمارستنها که واقعا دارن عمرشون انجا میگذرونن ممنون

عابرینی
1400/11/24 - 15:10

من ۱۶سال هست پیمانکاری کارمیکنم ونصف حقوق همکارم میگیرم

فرهاد
1400/11/24 - 14:31

به آقای جلال زاده نماینده محترم پیام دادم راجب ساماندهی ، افتخار نداد حتی جواب رو هم بده موقعه رای گیری هر دروغی میگن وقتی انتخاب شدن مردم رو جای ... هم نمیذارن یه جواب بله یا خیر هم افتخار نداد