06:12|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1400 - 09:33
کد خبر: 17637
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با باریش:

نشانه های رایج بیماری فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یکی از شایعترین اختلالات عضلانی و اسکلتی در بزرگسالان است. این بیماری یک سندرم درد مزمن با علت ناشناخته است که با دردهای مزمن منتشر، وجود نقاط دردناک در معاینه و علایمی نظیر خستگی، خشکی مفاصل، سردرد و اختلالات خلقی و شناختی همراه است.
نشانه های رایج بیماری فیبرومیالژیا

صادق دانشگر،  متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیرطبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌تر هستند.


درمانهای جدید فیبرومیالژیا - علائم، تسکین و درمان دردهای سندرم اسکلتی -  مجله داروپلاس

وی در مورد بروز این بیماری اعلام کرد: علت بروز این سندرم به شکل کامل مشخص نیست اما به صورت کلی می‌توان سیستم عصبی مرکزی و غیرارادی، هورمون­‌ها، انتقال دهنده­‌های عصبی، دستگاه ایمنی، محرک‌­های خارجی، جنبه‌­های روانی و دیگر عوامل، را به عنوان عوامل بروز این سندرم نام برد.
 

  1. دستگاه عصبی مرکزی: میزان حساسیت این دستگاه، تعیین کننده‌‌ی میزان درک ما از درد و شدت آن است. برای این منظور، دستگاه عصبی مرکزی از راه‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کند که نارسایی آنها می‌تواند منجر به فیبرومیالژیا شود.
  2. انتقال دهنده­‌های عصبی: مولکول‌هایی هستند که پیام­‌های شیمیایی را بین سلول­‌های عصبی منتقل می­‌کنند. نقش انتقال‌دهنده­‌های عصبی بسیار پیچیده است. تغییرات در میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌تواند به آشکار شدن نشانه‌­های این سندرم کمک کند.
  3. هورمون­‌ها: مولکول­‌های انتقال‌دهنده‌­ای هستند که در جریان خون رها می‌­شوند تا پیام‌­ها و دستورات متنوعی را بین بخش‌­های مختلف بدن ما انتقال دهند. احتمال مشاهده اختلالات هورمونی در بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا زیاد است. به عنوان مثال، مشاهده شده که چرخه روزانه هورمون رشد در افراد مبتلا به این سندرم می­‌تواند نامنظم باشد.
  4. اختلالات خواب: به کاهش کیفیت خواب گفته می­‌شود که شامل کاهش زمان خواب، عمق خواب و بیدار شدن­‌های متوالی می­‌باشد. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً از مشکلات خواب شکایت دارند.
  5. عوامل وراثتی (ژنتیک): این عوامل نقش پیچیده ای در بروز سندرم فیبرومیالژیا دارند.
  1. جنبه­‌های روانی: مطالعات نشان می­‌دهند که مشکلات روانی به بروز فیبرومیالژیا دامن می‌زند. اختلالات روانی در میان افرادی که درگیر فیبرومیالژیا هستند در مقایسه با بیمارانی که از دیگر بیماری­‌های روماتولوژیک شکایت دارند، بیشتر است.
فیبرومیالژیا

علائم بیماری فیبرومیالژیا چیست؟ دانشگر در پاسخ به این سوال گفت:

علائم رایج این بیماری عبارتند از:
درد  منتشر شونده
درد و گرفتگی فک
درد و خستگی عضلات صورت و بافت های فیبری مجاور
خشکی مفاصل و عضلات هنگام صبح
سردرد
الگوهای نامنظم خواب
ضعف و خستگی
افسردگی
اضطراب
عدم تمرکز
درد مزمن در قسمت های تحتانی ناحیه شکم
خشکی چشم
مشکلات ادراری: التهاب میان بافتی
خوابیدن طولانی مدت بدون اینکه فرد احساس کند که خستگی او برطرف شده است
مشکلات مثانه مانند کیست بینابینی


آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید