15:36|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 - 13:29
کد خبر: 17608
یادداشت:

گره‌گشایی از مشکلات حاشیه‌نشینان، عزم جدی مسئولان شهری را می‌طلبد

سالهاست که حاشیه‌نشینی در کلانشهر ارومیه چالشی جدی در جهت مدیریت شهری تلقی می‌شود و مشکلاتی مانند کوچه‌های تنگ و باریک، خانه‌های بی‌دوام و کوچک و نداشتن امکانات ورزشی و بهداشتی از بارزترین مشخصه‌های محلات حاشیه‌ای شهر می‌باشد.
گره‌گشایی از مشکلات حاشیه‌نشینان، عزم جدی مسئولان شهری را می‌طلبد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، حاشیه‌نشینی یک پدیده اجتماعی است که تبعات منفی بسیاری از بعد روانی، اقتصادی، کالبدی و اجتماعی برای شهرها در پی دارد و منشا بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از قبیل فقر، بیكاری، جرم، اعتیاد و غیره محسوب می‌شود.

مهاجرت بی‌رویه از شهرستان‌های آذربایجان‌‌غربی موجب مهاجرت هزاران روستایی به ارومیه و ایجاد ده‌ها سکونتگاه غیررسمی در اطراف این شهر شده است و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این مسئله، ساخت خانه‌های ارزان‌ قیمت در حاشیه شهر را تشدید کرده است.

با گذر از حاشیه شهری ارومیه وضعیت نامناسب آن توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند؛ اسلام‌آباد، الواج، کشتارگاه، حاجی پیرلو، وکیل آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد و شهرک پردیس از جمله محلاتی هستند که افراد بسیاری را در خود جای داده و نمونه بارزی از مناطق حاشیه نشین در ارومیه می‌باشند.

در واقع بایستی گفت که سالهاست زندگی در حاشیه کلانشهر ارومیه همواره با تهدیدهایی برای ساکنان این مناطق و البته سایر شهروندان همراه است، کوچه های تنگ و باریک و عدم امکانات کافی، گویای مشکلاتی است که ساکنان این محلات با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق پیام‌های دریافتی، مخاطبان اظهار می‌کنند که فرزندانشان هر روز شاهد استعمال مواد مخدر توسط معتادان در این منطقه هستند و از طرفی هم افت فشار آب مشکلی است که تمامی ساکنان در طول روز با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنند و این مشکل در این روزهای گرم سال نمود بیشتری دارد.

متاسفانه وجود مشکلاتی همانند نبود فاضلاب شهری و جاری شدن آب‌های ناسالم در کوچه‌ها و خاکی بودن آن موضوعی بسیار مهم است که سلامت حاشیه‌نشینان به‌ویژه کودکان را تهدید می‌کند و در واقع می‌توان گفت که سایه فقر و اعتیاد همواره بر سر کودکان این منطقه سنگینی می‌کند.

اما نکته‌ای که در این میان بسیار حائز اهمیت بوده این است که مسئولان ارومیه بارها وعده ساماندهی مناطق حاشیه نشین را داده‌اند اما متاسفانه تا به امروز اقدامی عملی از سوی آنان برای ساماندهی این محله‌ها انجام نگرفته است.

کلام آخر اینکه امروزه باتوجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، حاشیه‌نشینان جز قشر فقیر جامعه محسوب شده و نیازمند امکانات و حداقل نیازهای رفاهی می‌باشند و انتظار می‌رود متولیان امر به صورت جدی برای رفع مشکلات مردم در این مناطق اقدام نمایند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید