04:42|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 - 12:47
کد خبر: 17606
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با باریش:

بیماری آرتروز و علل و راه درمان آن

آرتروز یکی از شایع ترین موارد بیماری آرتریت است و سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند، بیش از 100 نوع مختلف از بیماری آرتروز و مشکلات مرتبط با آن وجود دارد و مردم از تمام نژاد ها، جنست ها و سنین ممکن است دچار آرتروز شوند و همچنین در بسیاری از کشور های دنیا آرتروز از دلایل اصلی ناتوانی جسمی است. این بیماری بیشتر در میان خانم ها شایع است و با بالا رفتن سن احتمال وقوع آن نیز افزایش پیدا می کند. آرتروز باعث از بین رفتن غضروف مفصلی می شود.این بیماری غضروف مفصلی را به مرور زمان دچار تخریب می کند. این بیماری را نباید با پوکی استخوان اشتباه گرفت چرا که در پوکی استخوان، غضروف ها سالم هستند ولی خود استخوان ضعیف می شود بنابراین احتمال شکنندگی استخوان ها هم بیشتر است.
بیماری آرتروز و علل و راه درمان آن

صادق دانشگر،  متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:آرتروز انواع مختلفی دارد از جمله:

1) آرتروز اولیه: با افزایش سن به وجود می آید و در افراد زیر 40 سال دیده نمی شود.معمولا در ایجاد آن فاکتور های ژنتیک نقش دارند.آرتروز اولیه در مچ دست، آرنج و شانه وجود ندارد.
همچنین در اندام تحتانی مثلا در زانو، لگن و شست پا، آرتروز اولیه دیده می شود ولی در سایر مفاصل اندام تحتانی آرتروز اولیه قابل مشاهده نیست.

2) آرتروز ثانویه
به دنبال یک بیماری خاص مانند روماتیسم مفصلی، عفونت و شکستگی در مفصل به وجود می آید. آرتروز ثانویه در هر مفصلی دیده می شود ولی آرتروز اولیه فقط در مفاصل خاصی قابل مشاهده است به عنوان مثال در اندام فوقانی فقط در بند انتهایی و میانی انگشتان شخص دیده می شود.آرتروز اولیه از ثانویه بسیار با اهمیت است چرا که در آرتروز ثانویه می توان با کنترل بیماری زمینه ای به میزان قابل توجهی جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

3)آرتروز التهابی
یک سیستم ایمنی سالم محافظت کننده است. بنابراین با فعال کردن التهاب درونی با عفونت و ابتلا به بیماری مقابله می کند اما سیستم ایمنی ممکن است منحرف شود و به اشتباه با التهابی کنترل نشدنی به مفاصل حمله کند و موجب فرسایش مفاصل و شاید اعضای داخلی بدن مانند مانند چشم ها و دیگر قسمت ها شود.

آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک نمونه های آرتروز التهابی هستند.محققان معتقدند که ترکیب ژنتیک و نیروهای محیطی می توانند خود ایمنی را تحریک کنند.

4) آرتروز دژنراتیو
آرتروز استئوآرتریت شایع ترین نوع این بیماری است. وقتی غضروف از بین می رود استخوان روی استخوان مالیده می شود و موجب درد،  ورم و سفتی می شود.با گذشت زمان مفاصل ضعیف خواهند شد و درد نیز مزمن می شود.
شاخص های خطر شامل اضافه وزن، سابقه خانوادگی، سن و آسیب های پیشین می شود.
وقتی علائم مفصلی بیماری آرتروز استئوآرتریت خفیف یا متوسط باشند می توان با این راه ها آن را کنترل کرد:

- توازن بخشیدن به فعالیت ها با استراحت
- استفاده از روش های درمانی گرم و سرد
- فعالیت فیزیکی منظم
- تثبیت وزن سالم
- تقویت قوای عضلات اطراف مفاصل
- استفاده از دستگاه های کمکی
- استفاده از مسکن های بدون نیاز به نسخه یا داروهای ضد التهاب
- پرهیز از حرکات سنگین تکراری

5) آرتروز عفونی:
یک باکتری، ویروس یا قارچ می تواند وارد مفاصل شده و باعث تحریک التهاب شود. مثال موجودات زنده ای که می توانند مفصل را عفونی کنند سالمونلا و شیگللا، کلامیدیا و سوزاک و هپاتیت C هستند.
در بسیاری موارد درمان با داروهای آنتی بیوتیک می تواند مفصل را از عفونت تمیز کند اما گاهی آرتروز مزمن می شود.

6) آرتروز متابولیک
با تجزیه پورین ها توسط بدن اسید اوریک شکل می گیرد(ماده ای که در سلول هی انسان و بسیای از میوه ها یافت می شود.) بعضی از مردم سطح بالایی اسید اوریک دارند چون به صورت طبیعی بیش از آنچه مورد نیاز است تولید می کنند یا بدن نمی تواند با سرعت قابل قبولی خود را از اسیداوریک ها خلاص کند.
در برخی افراد اسیداوریک روی هم انباشته  می شود و کریستالی سوزنی شکل را در مفصل تشکیل می دهد در نتیجه سبب درد شدید در این ناحیه یا نقرس می شود.

درمان گیاهی آرتروز زانو ، گردن و دست با طب سنتی - پروفسور بیژن فروغ


وی اظهار کرد: آرتروز علائم متفاوتی دارد.

علائم آرتروز بسیار متفاوت است، گاهی اوقات آرتروز هیچ علائمی ندارد و فقط با عکسبردازی از مفاصل مشخص می شود. در شرایط هم ممکن است خود را با علائمی مانند ورم، درد، سفتی و کاهش دامنه حرکات نشان دهد و سپس محو شود.

این علائم ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشند به مدت یک سال یکسان بمانند اما با گذشت زمان تشدید پیدا میکنند. آرتروز شدید ممکن است موجب درد های مزمن،ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه و دشوار ساختن راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها شود.

 
 




 
آرتروز سبب تغییر دائمی در مفاصل می شود، این تغییرات می توانند مشهود باشند مانند به هم ریختن اتصالات انگستان دست اما معمولا آسیب وارد شده را تنها می توان با عکس های رادیولوژی دید. برخی از انواع آرتروز علاوه بر مفاصل، قلب، چشمها، ریه ها، کلیه ها و پوست را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.
  • مهم ترین علامت آرتروز در زانو است که هنگام دو زانو یا چهارزانو نشستن یا از پله بالا رفتن خود را نمایان می کند، در موارد پیشرفته همه به طور دائم درد زانو وجود دارد.
  •  ایجاد صدا در مفاصل است، البته صدا در مفاصل افراد نرمال نیز ممکن است دیده شود ولی در آرتروز صدای تلق تلوق، همراه با درد در مفاصل وجود دارد.
  • از علائم دیگر آرتروز، تورم مفصل است که به طور ثانویه باعث بزرگ شدن استخوان می شود.

همانطور که گفته شد آرتروز یعنی نازک شدن، تخریب و از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی.
علت آرتروز متعدد می باشد:
  1. افزایش سن
  2. وارد آمدن فشار زیاد به غضروف مفصلی مثل مشاغل سخت
  3. وزن زیاد
  4. سابقه ضربه به مفصل یا شکستگی های داخل مفصلی
  5. انحراف محور طبیعی مفصل مثلا زانوی ضربدری و زانوی پارانتزی
  6. سابقه فامیلی و ژنتیکی
  7. . تغذیه نامناسب
  8. . بیماری های مفصلی
     
از بین همه علل فوق الذکر شایعترین علت افزایش سن است.

دکتر دانشگر درباره رخ دادن این بیمار اظهار کرد:


بیماری آرتروز اصطلاحی اس که حدود 100 بیماری را در بر می گیرد. این بیماری های آرتروزی در ارتباط با مفاصل شما هستند ، علاوه بر این محلی که مفاصل شما به هم متصل می شوند نیز در بر دارد.
مفاصل زانو، لگن، انگشت ها و مچ دست از این قبیل هستند.
اما نوع آرتریت با توجه به عضوی از بدن که مفصلش تخریب شده فرق می کند.
آرتروز ، دلایل بروز آن و راهکارهای درمانی - کلینیک فیزیوتراپی سبلان شرق.



 



بیماری آرتروز چه علائم و راه های درمانی دارد؟دانشگر درپایان این گفت و گو با  پاسخ به این سوال گفت:

با افزایش و کهولت سن به تدریج غضروف بین مفاصل از بین می رود.
تخریب این ماده بین مفصلی با خشکی حرکت مفاصل و درد بسیار همراه است. متداول ترین نوع آرتروز هم به آرتروز روماتوئید شناخته شده است.
راه های عمومی درمان نیز فیزیوتراپی ، ورزش و دارو و جراحی می باشد.


آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید