11:09|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 - 12:19
کد خبر: 17605

الزام واحدهای صنفی به رعایت درج قیمت تولیدکننده و ضریب درصدهای اعلامی

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اظهار کرد: کلیه تولید کنندگان ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولیدی و کلیه وارد کنندگان نیز ملزم به درج قیمت وارداتی بر روی کالاهای وارداتی می باشند و قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
الزام واحدهای صنفی به رعایت درج قیمت تولیدکننده و ضریب درصدهای اعلامی


به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز، غلامرضا بابایی گفت: کلیه تولید کنندگان ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولیدی و کلیه وارد کنندگان نیز ملزم به درج قیمت وارداتی بر روی کالاهای وارداتی می باشند و قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.

وی افزود: درج قیمت از طریق الصاق برچسب یا اتیکت روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل تولید،عرضه، کسب و حرفه به نحوی که قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت باید به سهولت و روشنی برای همگان قابل رویت باشد، نصب تابلوی قیمت براساس قوانین متعدد از جمله ماده (6) قانون تعزیرات‌حکومتی ، ماده (5) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و قانون اصلاح قانون نظام صنفی مورد تاکید و تصریح می باشد.

بابایی تصریح کرد: هدف از اجرای درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار منطبق با بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی،ایجاد شفافیت در نظام تامین و توزیع و ایجاد بهره وری و همچنین رقابت سالم عوامل تامین و توزیع می باشد.

وی تأکید کرد: بر اساس این پروژه و منطبق با قوانین مورد اشاره واحدهای تولیدی و وارداتی مکلف به درج قیمت تولید کننده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بر روی بسته بندی محصولات خود می باشند. و هرگونه انتقال ضرایب یا تخفیف و ... می بایست به صورت شفاف ذکر گردد.

بابایی خاطرنشان کرد: همچنین خرده فروشان مکلف به الصاق برچسب قیمت مصرف کننده بر روی کالا، طبقه، شلف، قفسه و ... می باشند ، لذا نه تنها قیمت مصرف کننده حذف نخواهد گردید بلکه خریداران به همراه قیمت مصرف کننده که توسط واحد خرده فروشی درج می گردد شاهد قیمت تولید کننده نیز خواهند بود.

رییس سازمان صمت استان آذربایجان غربی عنوان کرد: از جمله مزایای اجرای این طرح، شفاف سازی قیمت ها، بهره مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تامین (تولید و واردات) از سودهای قانونی و عادلانه، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، ایجاد رقابت بر اساس کیفیت و قیمت، حذف واسطه های غیر ضرور، کاهش احتمال تبانی با تولید کننده، حذف تخفیف های بدون مبنا و غیرواقعی و غیره می باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال اجرای مرحله چهارم در ج قیمت تولید کننده می باشیم، گفت: این طرح در 4 مرحله به اجرا در آمده است که در مرحله اول : آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ 27 آذر ماه سال جاری آغاز شد، مرحله دوم :پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ 4 دی ماه سال جاری، مرحله سوم: لنت ترمز، فیلترروغن، روغن موتور، محصولات شوینده(کامل)، محصولات سلولزی(کامل)، سس ، رب، کنسروها ،ترشیجات و ماکارونی از تاریخ 19 دی ماه تاکنون مشمول بوده اند و در مرحله چهارم: انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، ، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت،چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی ، صوتی و تصویری به صورت کامل،لوازم یدکی خودرو (51 قلم بر اساس فهرست ابلاغی) از 23 بهمن ماه سال جاری مشمول درج قیمت تولیدکننده خواهد بود.

بابایی تأکید کرد: به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف بیش از 3 درصد می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمــت درج شده بر روی کالا از مصـــادیق عدم رعایت ضوابط قیمــت‌گذاری می باشد و در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید