01:48|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1400 - 11:23
کد خبر: 17600
یادداشت:

تبعاتی که افزایش بی رویه جمعیت در ارومیه با خود به ارمغان آورد!

مدت زمان زیادی از روند افزایش جمعیت و همچنین خودرو در شهر ارومیه می گذرد و این موضوع درحالی اتفاق می افتد که همه مسئولان باور دارند که این شهر دیگر گنجایش ندارد. اما این‌که چرا آن‌ها به دنبال یک راهکار اساسی برای جلوگیری از این موضوع نیستند خود جای سوال دارد.
تبعاتی که افزایش بی رویه جمعیت در ارومیه با خود به ارمغان آورد!

سرویس اجتماعی باریش نیوز،امروزه شهرارومیه با افزایش قابل توجه جمعیت و حجم بالای خودروها گرفتار مشکلات فراوانی  روبرو  شده چراکه در حال حاضر هر شهروندی با  خودروی شخصی وارد خیابان های شهر شده و به ترافیک این شهر دامن می زند.

در واقع شهر ارومیه با افزایش رشدسریع جمعیت و وسعت با مشکلات زیادی روبه‌رو شده ‌است که یکی از بزرگترین این معضلات، رشد پدیده حاشیه‌نشینی در این شهراست. در واقع  با افزایش جمعیت در شهر ارومیه و به دنبال آن  گرانی و کمبود زمین مردم مهاجر مجبور می‌شوند در حاشیه شهر به تأمین سرپناه برای خود بپردازند و ازآنجایی که زیرساخت‌های شهری مناسب در حاشیۀ شهر فراهم نیست و نیز کنترل کمتر بر ساخت‌وسازها وجود دارد و همچنین به دلیل توانایی اندک مردم، وضعیت زندگی در این نقاط در مقایسه با داخل شهر متفاوت است و در این ارتباط معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در برخی جاها مشکلات محیط زیستی بسیاری به چشم می‌خورد.

بیکاری و نداشتن شغل نیز از مشکلات مهم شهرها است، اغلب افرادی که از روستاها یا شهرهای کوچک به ارومیه مهاجرت می‌کنند در واقع بدون سرمایه اولیه یا تخصص لازم برای اشتغال هستند و به همین دلیل یا بیکار شده یا اینکه به فعالیت‌های غیر تخصصی یا غیر اقتصادی مشغول می‌شوند. بیکاری و نداشتن شغل مناسب موجب فقیر شدن فرد ‌شده‌ و خود  فقر نیز میتواند موجب مشکلات اجتماعی و فرهنگی فراوانی برای فرد، خانواده و جامعه مبه بار خواهد آورد.

در کنار همه اینها از دیگر معضلات بسیار مهم اضافه شدن بی رویه جمعیت در ارومیه آلودگی هوا می‌باشد متاسفانه در برخی از روزهای سال متاسفانه آلودگی هوا در شهر ارومیه به حدی افزایش می‌یابد که از حد سالم گذشته و به مرز ناسالم، خطرناک و بحرانی برای افراد در معرض خطر و حتی برای افراد سالم و نیز حیوانات و گیاهان می‌رسد.

حرکت خودروها در سطح شهر نه‌تنها موجب آلودگی هوا می‌شود؛ بلکه موجب مشکلات بسیاری مانند آلودگی صوتی، ایجاد تراکم و راه‌بندان در سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر می‌شود، این ترافیک سبب، اتلاف بیشتر وقت مسافران و رانندگان، مصرف سوخت بیشتر و کلافگی مردم می‌شود.

در واقع تعداد زیاد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر ارومیه به این معناست که فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه عمومی هنوز نهادینه نشده است.

سخن آخر اینکه، با توجه به گسترش روز افزون جمعیت کلانشهر ارومیه شهرداری باید زیر ساخت هایی را برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد و در کنار آن نیز یک سری از رفتارها هم در میان مردم فرهنگ سازی شود.

شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید